Komunikácia je základ doma i v práci. Ako zlepšiť komunikačné schopnosti?

Komunikácia je výmena informácií, myšlienok, pocitov a názorov medzi dvoma dvoma či viacerými osobami. Vedieť správne a efektívne komunikovať je základnou zručnosťou v rodinách i v práci. Naše komunikačné schopnosti sú však často nedostatočné a kvôli tomu môžeme narážať na rôzne problémy. Našťastie, aj táto zručnosť sa dá vylepšiť. Ako na to?

1. Aktívne počúvanie

Jedným zo základných krokov pre lepšiu komunikáciu je aktívne počúvanie. Pri rozhovore počúvame toho, kto s nami hovorí a neprerušujeme ho. Snažíme sa svoju plnú pozornosť a záujem dávať najavo úsmevom, prikývnutím či iným vhodným gestom.

Pozornosť venujeme aj tomu, aby sme mali vypnuté zvonenia na telefóne a počas rozhovoru nekontrolujeme správy či notifikácie na mobile. Telefón je pri komunikácii lepšie odložiť, aby sme sa tak mohli naozaj naplno sústrediť a ukázať druhému, že má našu plnú pozornosť.

Zdroj: freepik.com

Paradoxne je to práve pozorné počúvanie, ktoré je asi najdôležitejšou a pre niektorých aj najťažšou komunikačnou zručnosťou zároveň.

2. Neverbálna komunikácia

Okrem skákania do reči, čo je častým zlozvykom, by sme si v záujme zlepšenia komunikačných schopností mali dávať pozor na nevhodné gestá a celkovo na reč tela. Tieto prvky patria do neverbálnej komunikácie.

Pri konverzácii preto vnímame, kam smeruje náš pohľad, ako sa tvárime, ako gestikulujeme rukami a podobne. Treba sa vyvarovať gestám, ktoré by mohli byť nesprávne interpretované.

3. Jednoduché a otvorené otázky

Čo sa týka otázok, naučme sa klásť jednoduché a otvorené otázky. Mali by byť zrozumiteľné a ukázať náš záujem o druhého človeka a predmet rozhovoru.

Nebojme sa klásť doplňujúce otázky, ak sme niečomu dostatočne neporozumeli. Na druhú stranu treba tiež poznať určitú hranicu a nepýtať sa na veci, ktoré by pre druhého účastníka konverzácie mohli byť nepríjemné.

4. Empatia

Pri rozhovoroch s druhými ľuďmi sa často pozeráme na veci cez svoju optiku. Kvôli tomu sa však nevieme dobre naladiť na vnímanie druhých, čo je pre zlepšenie komunikačných schopností veľmi dôležité. Snažme sa byť empatickými, pozrieť sa na problematiku z pohľadu toho druhého a aj keď napríklad nesúhlasíme s jeho názorom, rešpektujme ho.

Zdroj: freepik.com

5. Kritika a spätná väzba

V rámci komunikácie sa potrebujeme naučiť aj dávať a prijímať kritiku. Nie je však kritika ako kritika. Usilujme sa preto vyjadrovať ju konštruktívne, zameriavať ju na činy a správanie človeka, nie na jeho osobu. Cieľom konštruktívnej kritiky by malo byť pomôcť tomu druhému zlepšiť sa.

V neposlednom rade treba ale vedieť kritiku aj prijímať. Hoci je to pre nás náročné, učme sa byť otvorenými a nebrať kritiku osobne. V konečnom dôsledku nás môže konštruktívna kritika posúvať dopredu.

Ak si osvojíme týchto pár jednoduchých krokov, môže nám to pomôcť výrazne zlepšiť komunikačné schopnosti. Lepšia a efektívnejšia komunikácia následne prispieva aj k zlepšeniu nielen osobných ale aj profesionálnych vzťahov.

 

Zdroj foto: freepik.com