Vďaka týmto trom krokom karanténu so školákmi hravo zvládnete!

Pre väčšinu detí ide o splnený sen, no rodičom sa z toho robia len vrásky na čele. Zatvorené školy a škôlky v dôsledku pandémie sú pre nás ťažkou skúškou. Nie len že musíme zvládať svoje zamestnanie a domácnosť, stali sme sa aj učiteľmi na plný úväzok. Ako to celé zvládnuť a nezblázniť sa? Odborníci radia, ako deti motivovať k učeniu ešte pred riadnym otvorením škôl a zároveň si pri tom zachovať chladnú hlavu.

Nechcená izolácia, ktorá trvá už celé týždne, si postupne pýta svoju daň. Doma sa stupňuje nervozita, ste na pokraji síl, deti už nebaví neustále sedenie nad knihami a pred učením uprednostňujú mobily a tablety. Na rad teda prichádza neposlušnosť a neposednosť a vám len stoja vlasy dupkom. Čo teda robiť, aby doma zavládla príjemná atmosféra, navodili ste psychickú pohodu a deťom okrem učenia priniesli aj trocha zábavy? Stačí, že sa budete držať troch základných rád a všetko hravo zvládnete. Oslovili sme pre Vás odborníkov z organizácie Detský fond Slovenskej republiky, ktorá sa už dlhé roky venuje práci s deťmi, mladými dospelými a ich rodinami.

1. Držte sa denného rozvrhu

Plynulé fungovanie rodiny počas dňa či týždňa je dôležité ako pre dospelých, tak aj pre deti. Akonáhle nám do toho vstupuje chaos a neistota, v rodine to môže škrípať a dieťa začne odmietať povinnosti či domáce úlohy. Prvým krokom k úspešnému zvládnutiu karantény so školákmi je vytvorenie tzv. kontraktu s dieťaťom. „Dôležité je presné znenie vzájomnej dohody s jasne vydiskutovanými podmienkami pre obe strany. Deti totiž berú veľmi ťažko, ak z našich dohôd poľavíme. Paradoxne, platí to aj v prípade, keď máme pocit, že samotné dieťa nás tlačí k ich porušeniu,“ uvádza jedna z odborníčok Detského fondu SR Simona Pretzová s tým, že vybudovanie dôvery v rámci spoločnej dohody s dieťaťom je dôležité aj pri rozvrhu dňa. Dieťa potrebuje rovnako ako pri iných činnostiach, aj pri učení, mať svoj pravidelný rituál. Keď však nastáva chaos, môže reagovať rôzne, napríklad aj neposlušnosťou.
Tým, že deti sú naučené ráno chodiť do školy, v rozvrhu dňa by nemali chýbať ranné rituály s tým spojené. „Ráno vstaňte, umyte si zuby, dieťa prezlečte do školského oblečenia. Tepláky či pyžamo nepomáhajú pri vytváraní školskej atmosféry doma. Ak je to možné, nájdite oddelený priestor v domácnosti, kde sa môže dieťa učiť. Inak reaguje v pyžame na zemi pri pracovnom zošite, inak to vyzerá, keď pracuje za stolom. Pridajte mu rozvrh a vyhraďte čas na desiatu či obedovú prestávku. Čas na učenie by mal byť jasne vymedzený a nemal by ho ovplyvňovať akýkoľvek vonkajší faktor. Pomôcť môže aj použitie zvončeka, aby ste naznačili začiatok a koniec hodiny,“ odporúča odborníčka.

2. Navrhnite učenie zábavnejšou formou

Od chvíle, kedy sa uzavreli školy, je na nás, aby sme udržiavali mozog našich detí v pozore, trénovali si s nimi pamäť a rozširovali všeobecné vedomosti. Skúste preto vystriedať povinné školské úlohy so zábavnými a náučnými hrami a tiež ich zaradiť do denného rozvrhu. Podľa odborníčky majú takéto formy učenia sa veľký prínos pri samotnej výučbe. „Hry sú totiž podvedome spojené s príjemnými zážitkami. Deti môžu pri nich slobodne tvoriť a fantazírovať. Je pre nich prirodzenejšie sa učiť cez hru alebo s hračkami,“ hovorí Pretzová. Takéto hračky pomáhajú udržiavať v hlave vedomosti, ktoré by si deti normálne opakovali v školských laviciach.

„Hry ideálne do karantény, kedy sú zatvorené školy a deti majú obmedzené vzdelávanie a rozvoj, rodičia nájdu na stránke hravyden.sk. Deti nielenže zabavia, ale dajú im aj nové vedomosti a zručnosti. Ak si lámete hlavu nad tým, ktorú hru vybrať, na stránke sú k dispozícii aj nápady a rady. Zistíte tam, ktoré hry sú najvhodnejšie na precvičenie slovnej zásoby, rozšírenie všeobecného prehľadu či na podporu finančnej gramotnosti. Rovnako sú rozdelené podľa vekových kategórií dieťaťa,“ odporúča odborníčka.

Ako ďalej hovorí, na intelektuálny rozvoj a využívanie svojho potenciálu majú priaznivý vplyv aj vedecké a kreatívne hry. Vďaka nim školáci hravým a veľmi kreatívnym spôsobom získavajú  nové poznatky a spoznávajú základné princípy fyziky, chémie, biológie či techniky. „Pre tých najmenších, ktorým chýba škôlka, sú skvelé manuálne hry či hry na spoznávanie farieb či tvarov. Stimulujú kreativitu a fantáziu, podporujú logické myslenie a sú dobrým pomocníkom pre rozvoj trpezlivosti či motorických zručností, s ktorými je spojený aj vývin reči.“

3. Myslite aj na seba

Všetko sa zvláda lepšie, ak sme v kľude, máme naplnené naše základné potreby a dokážeme s úsmevom prispieť k napĺňaniu potrieb iných. „Je preto v týchto časoch dôležité a zdravé myslieť aj na seba. Starať sa o seba najlepšie ako vieme, urobiť si aspoň raz za deň radosť, a potom skúsiť urobiť radosť niekomu druhému, a takto v kruhu cirkulovať. Deti sú toho svedkom. Často ani nevieme, no pozorujú nás a nezabúdajme, celý čas sa od nás učia. Chvíľka kľudu a pokoja pre nás, hoci aj večerný kúpeľ osamote, je úplne v poriadku,“ radí Pretzová s tým, že základom je udržať pokoj. Taktiež poznať svoje zdroje pre ukľudnenie či už je to telefonát s kamoškou, vychádzka do záhrady alebo len hlboký nádych a výdych. Využívajte ich.

„Zažili sme aj, že celá rodina vrátane detí sa ešte pred pandémiou hádala, no nakoniec vysvitlo, že rodičia len prestali ako pár spolu tráviť čas. Treba myslieť aj na to, že rodičia sú zároveň partneri,“ dodáva na záver.