Svet na dosah vďaka železnici: Ako vlaky zmenili naše životy?
Keď chcete privodiť bábätku príjemné uspávanie a spánok, dobrým tipom je pustiť biely šum so zvukom idúceho vlaku. Na mnoho ľudí má tento pravidelný zvuk upokojujúci účinok celoživotne. A na niekoho môžu vlaky pôsobiť až vzrušujúcim dojmom. Na svete je mnoho obdivovateľov železníc, vlakov a celého systému cestovania po koľajniciach. Ako vlaky zmenili svet? To sa dozviete v rovnomennom seriáli, ktorý štartuje 14. januára o 15-tej na stanici TV Spektrum.
Svet máme na dosah. Zrejme to si v roku 1825 pomysleli cestujúci, ktorí využili prvú verejnú železnicu s parnou prevádzkou, ktorá viedla z mesta Stockton do mesta Darlington v Anglicku. Od tej doby sa počas desaťročí vytvorila veľmi hustá dopravná sieť, ktorá uľahčila život nepočetnému množstvu ľudí. Významne skrátila dobu cestovania, bola pohodlná, odštartovala priemyselnú revolúciu a svet sa zrazu zrýchlil a postupne zmodernizoval. Kto by si v roku 1825 dokázal predstaviť, že sa vlakom dostane z Anglicka do pevninskej časti Európy (konkrétne Francúzska) za 35 minút, a ešte k tomu pôjde vlakom pod morom rýchlosťou až 160 km/h?
História železníc na Slovensku sa začala v novembri 1836 na ustanovujúcom valnom zhromaždení účastinárskej spoločnosti pre výstavbu konskej železnice Bratislava – Trnava (neskôr až po Sereď), ktorej prvý úsek bol sprevádzkovaný 27. septembra 1840. V roku 1848 kone nahradili stroje a prvou železničnou traťou so strojným pohonom na Slovensku bola 20. augusta 1848 sprevádzkovaná trať Bratislava – Marchegg – Gänserndorf (– Viedeň).
Železničné trate sa začali veľmi rýchlo rozširovať. A to aj na neobvyklé miesta:
1. Napríklad na rozhraní Nízkych tatier a Slovenského raja sa nachádza najvyššie položená železničná stanica Vernár. Nájdete ju vo výške 930 metrov nad morom.
2. Pri prepájaní miest traťou vznikli aj architektonické skvosty, ktoré uchvacujú turistov z celého sveta. Železničný Chmarošský viadukt je jeden z najznámejších na Slovensku. Je postavený pri obci Telgárt a patrí k najkrajším technickým pamiatkam. 18 metrov vysoký a 113,6 metrov dlhý most bol postavený v 30. rokoch 20. storočia na trati Červená Skala – Margecany, priamo pod Kráľovou hoľou. Tento most bol tiež v Československu prvou členenou oblúkovou konštrukciou zo železobetónu.
3. Milovníkov histórie určite teší, že je u nás možné zviesť sa historickou vlakovou súpravou, ktorá bola v roku 1982 vyhlásená za národnú kultúrnu pamiatku. Čiernohronská lesná železnica je v prevádzke od roku 1909 a jeden jej úsek premáva priamo cez futbalové ihrisko v Čiernom Balogu. Dokonca aj počas zápasu.
Za posledné dve storočia skrátka pretvorili vlaky celý náš život. Jednotlivé časti seriálu Ako vlaky zmenili svet sa zameriavajú na také oblasti života, ktoré pod vplyvom železnice prešli dramatickou zmenou. Dozvieme sa, ako vlaky prispeli k zrýchleniu dopravy, akým spôsobom sa podpísali na vzhľade a živote našich miest, ako stimulovali rozvoj priemyslu a ako nám priblížili svet.
Ak ste fascinovaní svetom vlakov a chceli by ste sa dozvedieť informácie nielen z histórie, ale aj zo súčasnosti, pozrite si 14. januára o 15-tej na televíznej stanici TV Spektrum na prvú časť seriálu Ako vlaky zmenili svet.