Štart-stop systém autám veľmi neprospieva

V dnešnej dobe už nie je Štart-stop systém doménou vozidiel vyššej triedy, ale takmer štandardnou výbavou všetkých nových automobilov. Niektorí vodiči systém vypínajú ihneď po naštartovaní, iní naopak túto funkciu vítajú. A ako to vidia mechanici z autoservisov ProfiAuto?

Stále viac diskusií sa vedie práve na tému, či tento systém skutočne pomáha znižovať emisie, šetriť palivo alebo má na druhej strane naopak negatívny vplyv na motor a ďalšie súčasti vozidla. Ničí teda Štart-stop systém motor? „Opätovné štartovanie motoru príliš neprospieva. I keď miera zaťaženia motora pri každom zo štartov je závislá na viacerých faktoroch, napr. na okolitej teplote, najazdených kilometroch, stave dielov vo vozidle, pravidelnej údržbe alebo štýle jazdy vodiča,“ hovorí Jindřich Krejčí, riaditeľ značky ProfiAuto, ktorá združuje sieť nezávislých autoservisov v Českej republike a na Slovensku.  
 
Závisí tiež na tom, či vodiči najazdia viac kilometrov súvislou jazdou alebo sa pohybujú v kolónach a na križovatkách. Časté používanie systému Štart-stop má okrem motora vplyv i na ďalšie súčasti a komponenty vozidla. Veľmi dostáva zabrať i pohonná jednotka, štartér alebo akumulátor, ktorý je síce prispôsobený špeciálne na tento systém, ale i tak má problémy so životnosťou. Napr. kompresor klimatizácie štartmi a vypínaním, ktorý reaguje na sledovanie teploty vo vozidle v letnom období, pretože musí priestor dochladiť. V zime platí to isté pri vykurovaní vozidla. K tomu je potrebné pripočítať vonkajšie mínusové teploty, a tým rýchlejší pokles teplôt všetkých komponentov motora, ktoré následne trpia väčším zaťažením.

Nech už je vo vozidle moderných elektronických systémov koľko chce, veľmi dôležitým činiteľom je stále vodič, jeho vodičské schopnosti a preferencie, a to platí aj pri systéme Štart-stop. Závisí, či jazdí športovo alebo tzv. ECO. V prvom prípade je systém Štart-stop pre vozidlo nielen zbytočný, ale môže skutočne zapríčiniť poruchu. Pri športovej jazde s využitím systému sa dostatočne neochladí turbo ani iné časti vozidla. Trpia pridružené súčasti ako štartér, akumulátor, dvojhmotový zotrvačník a ďalšie.

Autá majú rôzne zameranie, výbavu, slúžia na určité činnosti či aktivity a podľa toho je nastavená i riadiaca jednotka a fungovanie systému. „Z nášho pohľadu je systém Štart-stop viac potrebný v menších autách, ktoré nejazdia dlhšie trasy, ale skôr sa pohybujú v zaľudnených oblastiach. Samozrejme v meste, na križovatkách a v kolónach je funkcia rovnako dôležitá pre všetky triedy vozidiel. Jednoznačnú odpoveď však nie je možné dať, tých faktorov, ktoré vstupujú do hry, je skutočne mnoho,“ hovorí Jindřich Krejčí.

Nielen v súvislosti so systémom Štart-stop je nevyhnutná pravidelná údržba vozidla, majiteľ by mal používať motorový olej, ktorý je pri systéme Štart-stop odporúčaný výrobcom automobilu. Keď sa rozhodne použiť niečo iné, musí si uvedomiť, že sám ovplyvňuje samotný systém a fungovanie motora. Kto si nie je istý, aký olej je ten správny, môže navštíviť niektorý zo servisov ProfiAuto.