Spojka v aute, to nie je len ten pedál, ktorý je postrachom mnohých
Pod pojmom „spojka“ si zväčša predstavíme spojkový pedál v aute. A to hlavne tí, ktorí majú obavy zo šoférovania s manuálnou prevodovkou. Aby sme však boli presní, spojkový pedál je len „zariadením“ na ovládanie spojky.
Z čoho sa skladá a ako v skratke funguje?
Samotná spojka sa nachádza medzi prevodovkou a motorom. Jej úlohou je prenášať krútiaci moment z motora práve do prevodovky. Samozrejme, umožňuje aj prerušenie tohto prenosu krútiaceho momentu, aby bolo možné radiť prevodové stupne, či plynule sa s autom rozbehnúť.
V osobných automobiloch sa najčastejšie používajú suché trecie jednokotúčové spojky, ktoré sa skladajú z 3 hlavných častí. Sú nimi zotrvačník, trecia lamela a prítlačný kotúč. Vonkajšími časťami sú zotrvačník a prítlačný kotúč a spoločne zvierajú lamelu.
Výkon motora sa prenáša na zotrvačník. Z „opačnej strany“ je prítlačný kotúč, ktorý na zotrvačník pritláča lamelu. Tá potom prenáša výkon motora na hnaný hriadeľ. Keď v aute zošliapnete spojkový pedál, prítlačný kotúč sa vzdiali od lamely a tá prestane byť pritláčaná na zotrvačník, čo v konečnom dôsledku znamená, že motor je odpojený od hnaného hriadeľa.
Čo vplýva na životnosť spojky?
Samozrejme ako každá iná súčiastka aj nová spojka sa časom opotrebuje. Nedá sa síce všeobecne určiť, kedy treba spojku meniť, ale zväčša vám vydrží minimálne 100 000 km. Samozrejme, môže to byť podstatne viac, ale aj o niečo menej.
Na životnosť spojky totižto vplýva množstvo faktorov. Okrem počtu najazdených kilometrov má na ňu vplyv aj to, či sa viac jazdí v meste, kde je potreba častejšieho menenia rýchlostí, alebo na diaľnici, kde sa väčšinou spojkového pedálu ani nedotýkate.
Pochopiteľne, svoj vplyv má aj celkový štýl jazdy každého vodiča a taktiež konkrétne auto. Nemožno sa preto diviť ak dvom rôznym autám s dvoma rozdielnymi vodičmi vydržia spojky diametrálne odlišnú porciu kilometrov.