Slovenské biblické plyšové figúrky dobýjajú Európu

Na začiatku bola túžba mladých rodičov zo Šamorína po zmysluplných plyšákoch pre svoje tri deti. Dnes už takmer 4 roky pod značkou Mercy Toys vyrábajú unikátne plyšové figúrky Ježiša, Panny Márie a Anjelika a predávajú ich okrem Slovenska aj na deviatich trhoch Európy. Štvrtá figúrka sa pripravuje. Práve rozbiehajú crowdfundingovú kampaň na Plyšového svätého Jozefa.

„Naše deti dostávali v istom období veľa zvláštnych plyšákov. Ružové slony a žlté chobotnice vytvárali nezvyčajný zverinec v našej detskej izbe. S manželom sme sa zhodli, že jediná vec z plyšu, ktorú deťom kúpime, bude postava Ježiša na objímanie pri zaspávaní. Sme veriaci a k živej viere sa deti snažíme viesť od malička. Na Slovensku ani v okolí sme žiaden podobný produkt nenašli a rozhodli sme sa, že si ho sami vytvoríme,“ hovorí Martina Mikulášová. Po vzniku značky Mercy Toys na začiatku roku 2017 nasledoval ročný proces hľadania vhodného partnera na výrobu plyšových figúrok, ktoré splnia požiadavky nielen z hľadiska kvality, ale aj bezpečnosti pri hre detí, príprav návrhov dizajnu a schvaľovania prvých vyrobených vzoriek, ktoré najskôr otestovali deti manželov. Samotné prijatie Plyšového Ježiška zákazníkmi ich veľmi potešilo. „Prvých tisíc vyrobených kusov sa vypredalo za 2 mesiace. Videli sme, že takáto plyšová figúrka s vyšším zmyslom u nás chýbala a deti aj rodičia si ju obľúbili,“ dodáva Martin Mikuláš, manžel a spolumajiteľ značky. Predali spolu už viac ako 7 000 kusov biblických plyšových figúrok. „Bez našich šikovných slovenských dizajnérov, produktovej fotografky a prvotnej dôvery od slovenského distribútora by sme nikdy neboli tam, kde sme teraz,“ hovoria manželia spoločne.

 „Figúrka Plyšového Ježiška sa začala predávať na Vianoce  roku 2017, a to na Slovensku,  v Česku, Veľkej Británii, Taliansku, Španielsku, Nemecku, Rakúsku, Poľsku, Francúzsku a postupne aj v Chorvátsku.  V roku 2018 pribudli figúrky Plyšovej Panny Márie a Anjela Strážcu,“ vysvetľuje Martina Mikulášová. Mercy Toys predáva svoje plyšové figúrky prostredníctvom distribútorov a nadácií aj na Amazone.  Ako ďalší predajný kanál vznikol pred pol rokom vlastný internetový obchod eshop.mercytoys.com pre Slovensko a Poľsko. Podnikanie prinieslo manželom mnohé nové skúsenosti. „Z môjho pôvodného povolania právničky som presedlala na prácu v online prostredí.  Spravujem predaje cez európsky Amazon, účet na Instagrame aj našich 9 profilov na Facebooku pre rôzne krajiny. Najviac ma však obohacujú stretnutia priamo so zákazníkmi na veľtrhoch. Už sa neviem dočkať, kedy sa skončí pandémia a my budeme môcť opäť vystavovať,“ pokračuje Martina Mikulášová.

Deťom detským spôsobom

Zakladatelia značky Mercy Toys Martina a Martin Mikulášovci uspeli aj napriek tomu, že sa pokúsili predstaviť biblicky významné osoby iným ako klasickým spôsobom, a to jednoducho, priateľsky a hravo. „Aj o takých vážnych a veľmi osobných témach ako je viera sa má podľa nás s deťmi hovoriť detským spôsobom. A na priblíženie viery, ale aj všeobecných pravidiel slušného správania a pomoci druhým, využívame pre naše deti práve biblické plyšové figúrky.“ Figúrky slúžia aj ako sprievodca pri modlitbe detí, pri zaspávaní, hre či ako didaktická pomôcka na hodinách náboženstva. „Od zákazníkov, distributérov či z referencií na európskom Amazone dostávame povzbudivú spätnú väzbu. V Taliansku preferujú naše plyšové figúrky ako dar k prvému svätému prijímaniu, v Rakúsku sú obľúbené medzi učiteľmi a v Nemecku ako darček na povzbudenie v chorobe. Na Slovensku slúžia ako dar ku krstu alebo ako pomôcka kňazov pri príhovoroch k deťom. Väčšinu našich klientov ale tvoria rodičia, prípadne starí rodičia, ktorí chcú prostredníctvom biblickej plyšovej figúrky pomôcť svojmu dieťaťu či vnúčaťu pochopiť, že Boh je blízko a že ho má rád,“ doplňuje Martina Mikulášová.

Keď ide práca s deťmi od ruky

Značku Mercy Toys spravovali manželia od jej vzniku spoločne, ale ako deti rastú, starostlivosť o firmu preberá Martina. „Každé podnikanie je náročné, o to viac s deťmi vo veku od 1 do 9 rokov. Zahŕňa prácu v noci a telefonáty s distribútormi počas varenia obeda. Zároveň však v tom vidím veľa pozitív – deti vnímajú celý proces takéhoto náročného projektu, od výroby, cez marketing až po samotný predaj. Na vlastnej koži vidia, ako dospelí pracujú a že „bez práce nie sú koláče“. Samozrejme, sú aj neoddeliteľnou súčasťou procesu návrhu nových figúrok, ktoré si vždy kreslíme spoločne. Svojimi nápadmi mi pomohli obohatiť našu knižku katechéz, teda biblických aktivít s Plyšovým Ježiškom.  A rovnako ako my sa tešia z každého úspechu, či už novej figúrky, alebo presadenia sa na novom trhu,“ hodnotí Martina Mikulášová, podnikateľka a mama troch detí. To, že je Plyšový Ježiško už tretíkrát od svojej existencie vypredaný, hodnotí s humorom ako zhodu dvoch faktorov. Jedným faktorom je časový sklz pri plánovaní novej produkcie, zapríčinený aktívnym životom rodiny, a druhým je záujem zákazníkov, za ktorý sú v Mercy Toys veľmi vďační.

Aké má Mercy Toys plány?  

K rodine troch figúrok, k Plyšovému Ježiškovi, Plyšovej Panne Márii a Plyšovému Anjelikovi, má do leta pribudnúť aj ďalšia - Plyšový svätý Jozef. Návrh dizajnu je už hotový a teraz pracujú na prototype. Výroba novej figúrky bude čiastočne financovaná pomocou crowdfundingovej kampane na portáli HITHIT.   Pri voľbe vyrobiť figúrku svätého Jozefa sa v Mercy Toys nechali inšpirovať prianím zákazníkov a rozhodnutím pápeža Františka vyhlásiť liturgický rok 2021 za rok svätého Jozefa.

 „Veľmi nás oslovili úvahy pápeža Františka. Hovorí, že vďaka pandémii sme pochopili dôležitosť obyčajných ľudí, tých, ktorí ďaleko od svetiel reflektorov každý deň uplatňujú trpezlivosť, vštepujú nádej a zasievajú spoluzodpovednosť. Práve takým bol sv. Jozef – kreatívne obraňoval svoju rodinu  a poctivo pracoval. To chceme prostredníctvom figúrky Plyšového svätého Jozefa vysvetliť aj my deťom. Dúfame, že sa nám zhmotnením takejto pozitívnej postavy podarí dodať nádej aj dospelákom vyčerpaným z pandémie, “ uzatvára Martina Mikulášová.