Škola - základ politiky
Škola - základ politiky
Jeden český film tvrdil, že škola je základom života, ale podľa mňa aj politiky. Neveríte? Stačí sa zahĺbiť do života v škole, do hlbín študentovej duše alebo i učiteľa, ktorý učí, vzdeláva a ak má čas, aj vychováva.
Život v šlole je kolotoč: zvonenie, hodina, zvonenie, prestávka, zvonenie a ... čo ďalej? Predsa voľná hodina. Učiteľ ochorel a druhý pri návale vedľajších prác zabudol prísť suplovať ( pri dnešnom hodnotení sa mu to veľmi ani neoplatí ). To sa vtedy v triede „tvorí". Hlavne po laviciach. Múdrosti pre budúce generácie:
- Štyri roky som tu sedel a nikdy som nič nevedel. Aj ty tu budeš štyri roky sedieť a nič nebudeš vedieť. Skoro ako v parlamente
alebo:
- Neštudujem dostatočne, keď mám samé dostatočné?
alebo:
- Debata je výmena názorov. Napríklad: idete za triednym so svojím názorom a vrátite sa s názorom triedneho.
alebo:
- Mozog je aparát, pomocou ktorého si myslíme, že myslíme.
alebo:
- Investície do hlavy sú dlhodobé a neisté. Preto! Investujte do brucha! Táto investícia dáva rýchle a viditeľné výsledky.
Aj politici a poslanci by si pri čítaní múdrostí na laviciach prišli na svoje, veď mnohí z nich dodržiavajú bezpečnosť pri práci... „Čím ďalej od práce, tým bezpečnejšie". Mnohí z poslancov sa najbezpečnejšie cítia v parlamentnom bufete. Tí sa asi riadia heslom „Alkohol je metla ľudstva a preto čo najviac zametajme". Škoda, že v bufete nevisí na stene tabuľka: „Nezabíjate tu čas. Na to sú paragrafy!" v pléne je to potom ešte horšie, pretože tam? Keď na poslanca „niekto vytiahne paragraf, ten na druhého vytiahne ďalšie dva".
. . .
Študent je človek jasnozrivý. Už pred vznikom vznikom parlamentu vedel, že ten bude mať veľa problémov pri riešení politických i hospodárskych problémov, napríklad:
- Už ťa napadlo vyriešenie problému?
- Áno, ale ubránil som sa.
Študent vedel už i o pripravovaných pučoch ( miesto učiteľa si doplňte funkciu akú uznáte za vhodnú ).
- Príchod učiteľa zdravíme povstaním.
I to, že sa poslanci budú mať v láske, už vedel:
- Milujem ťa jak koňa, len kopať a kopať.
Vedel aj to, že dôjde k nevítaným stretom:
- Najhoršia zrážka je zrážka s blbcom.
. . .
Ani učitelia za svojimi žiakmi nezaostávajú. Svojimi nesmrteľnými výrokmi predpovedali, k čomu dôjde:
- Nikdy nemysli inak, ako to ja vyžadujem.
Metaforicky, cez školu, upozorňovali na činnosť parlamentu:
- Školu si obľúbil natoľko, že v nej začal dokonca aj spávať... cez vyučovanie, čiže dnes by to znelo nasledovne: - Parlament si obľúbi natoľko, že v ňom začal dokonca aj spávať... počas rokovania.
Učiteľ dokázal predpovedať i parlamentnú noc:
- Deti, budeme tu do nekonečna.
A keď v starom parlamente sedela opozícia vzadu, učiteľ dopredu upozorňoval:
- Vy dvaja tam vzadu, nemáte nárok smiať sa ani v myšlienkach.
. . .
A v kontrolkách a písomkách sa objavovali predpovede pre hospodársku budúcnosť Slovenska, ktorá aj dnes potrebuje pomoc:
- Prvú pomoc poskytujeme až kým nenastane smrť.
Dokonca i vládnu koalíciu zhodnotili.
- Tento trojuholník je tupohlavý.
Podľa žiakov naši predkovia žili už v staroveku, dokonca v Mezopotámii, pretože:
- V Mezopotámii napísali epos o Gigalmenšovi.
Budúci študenti - ekonómovia predpovedali v kontrolke i stav dnešného hospodárstva:
- Snahou nášho hospodárstva je do výroby čo najmenej vložiť a čo najviac vyťažiť.
A na Slovensku je to predsa tak!
Tibor Kertész