Škola - základ politiky

Škola  -  základ politiky

 

        Jeden český film tvrdil, že škola je základom života, ale podľa mňa aj politiky. Neveríte? Stačí sa zahĺbiť do života v škole, do hlbín študentovej duše alebo i učiteľa, ktorý učí, vzdeláva a ak má čas, aj vychováva.

        Život v šlole je kolotoč: zvonenie, hodina, zvonenie, prestávka, zvonenie a ... čo ďalej? Predsa voľná hodina. Učiteľ ochorel a druhý pri návale vedľajších prác zabudol prísť suplovať ( pri dnešnom hodnotení sa mu to veľmi ani neoplatí ). To sa vtedy v triede „tvorí". Hlavne po laviciach. Múdrosti pre budúce generácie:

       - Štyri roky som tu sedel a nikdy som nič nevedel. Aj ty tu budeš štyri roky sedieť a nič nebudeš vedieť. Skoro ako v parlamente

        alebo:

-          Neštudujem dostatočne, keď mám samé dostatočné?

        alebo:

-                     Debata je výmena názorov. Napríklad: idete za triednym so svojím názorom a vrátite sa s názorom triedneho.

alebo:

-          Mozog je aparát, pomocou ktorého si myslíme, že myslíme.

alebo:

-     Investície do hlavy sú dlhodobé a neisté. Preto! Investujte do brucha! Táto investícia dáva rýchle a viditeľné výsledky.

        Aj politici a poslanci by si pri čítaní múdrostí na laviciach prišli na svoje, veď mnohí z nich dodržiavajú bezpečnosť pri práci... „Čím ďalej od práce, tým bezpečnejšie". Mnohí z poslancov sa najbezpečnejšie cítia v parlamentnom bufete. Tí sa asi riadia heslom „Alkohol  je metla ľudstva a preto čo najviac zametajme". Škoda, že v bufete nevisí na stene tabuľka: „Nezabíjate tu čas. Na to sú paragrafy!" v pléne je to potom ešte horšie, pretože tam? Keď na poslanca „niekto vytiahne paragraf, ten na druhého vytiahne ďalšie dva".

                                                .     .     .        

        Študent je človek jasnozrivý. Už pred vznikom vznikom parlamentu vedel, že ten bude mať veľa problémov pri riešení politických i hospodárskych problémov, napríklad:

-          Už ťa napadlo vyriešenie problému?

-          Áno, ale ubránil som sa.

        Študent vedel už i o pripravovaných pučoch ( miesto učiteľa si doplňte funkciu akú uznáte za vhodnú ).

-          Príchod učiteľa zdravíme povstaním.

        I to, že sa poslanci budú mať v láske, už vedel:

-          Milujem ťa jak koňa, len kopať a kopať.

        Vedel aj to, že dôjde k nevítaným stretom:

-          Najhoršia zrážka je zrážka s blbcom.

                                   .     .     .

        Ani učitelia za svojimi žiakmi nezaostávajú. Svojimi nesmrteľnými výrokmi predpovedali, k čomu dôjde:

-          Nikdy nemysli inak, ako to ja vyžadujem.

        Metaforicky, cez školu, upozorňovali na činnosť  parlamentu:

-     Školu si obľúbil natoľko, že v nej začal dokonca aj spávať... cez vyučovanie, čiže dnes by to znelo nasledovne: - Parlament si obľúbi natoľko, že v ňom začal dokonca aj spávať... počas rokovania.

        Učiteľ dokázal predpovedať i parlamentnú noc:

-          Deti, budeme tu do nekonečna.

        A keď v starom parlamente sedela opozícia vzadu, učiteľ dopredu upozorňoval:

-          Vy dvaja tam vzadu, nemáte nárok smiať sa ani v myšlienkach.

                                   .     .     .

        A v kontrolkách a písomkách sa objavovali predpovede pre hospodársku budúcnosť Slovenska, ktorá aj dnes potrebuje pomoc:

-          Prvú pomoc poskytujeme až kým nenastane smrť.

        Dokonca i vládnu koalíciu zhodnotili.

-          Tento trojuholník je tupohlavý.

        Podľa žiakov naši predkovia žili už v staroveku, dokonca v Mezopotámii, pretože:

-          V Mezopotámii napísali epos o Gigalmenšovi.

        Budúci študenti - ekonómovia predpovedali v kontrolke i stav dnešného hospodárstva:

-          Snahou nášho hospodárstva je do výroby čo najmenej vložiť a čo najviac vyťažiť.

        A na Slovensku je to predsa tak!

 

                                                                                 Tibor Kertész