S blížiacimi sa sviatkami pribúdajú podvody pri online nákupoch
Vianočná sezóna sa pomaly rozbieha a pribúda množstvo ľudí, ktorí darčeky pre svojich blízkych objednávajú online. Zvýšený počet nákupov však láka aj stále väčšie množstvo podvodníkov, ktorí chcú zneužiť dôveru a nepozornosť zákazníkov internetových obchodov. Kuriérska spoločnosť DPD vyzýva ľudí na zvýšenú opatrnosť a radí, ako sa pred podvodmi chrániť.
Ľudia, ktorí nakupujú na internete alebo využívajú služby online bazárov by mali zvýšiť svoju opatrnosť. S pribúdajúcim množstvom nákupov pred blížiacimi sa sviatkami totiž rastie aj chuť podvodníkov zneužiť ich dôveru. Metódy, ktoré podvodníci používajú sú stále prepracovanejšie. Ľudí oslovujú prostredníctvom e-mailov, či SMS správ, pričom zneužívajú mená a vizuál napríklad bánk, platobných spoločností alebo kuriérskych firiem. Link v správe presmeruje zákazníka na podvodnú stránku, ktorá vyžaduje poslať peniaze za neexistujúce služby či tovar, alebo vylákať platobné údaje napríklad z kreditnej karty. „Podvodné stránky sa často na prvý pohľad verne podobajú na tie oficiálne. Zákazník by však mal spozornieť vždy, ak zadáva svoje platobné údaje. DPD nikdy nepýta od adresátov dodatočné poplatky za tovar alebo doručenie prostredníctvom e-mailu, alebo SMS správ. Je dôležité si svoje karty chrániť a pri ich používaní byť mimoriadne obozretný,“ hovorí generálny riaditeľ DPD na Slovensku Peter Pavuk.
Najmä v predvianočnom období majú zákazníci na ceste aj viacero objednávok. Môže sa tak ľahko stať, že stratia prehľad a ostražitosť. Nestratiť prehľad o zásielkach pomáha napríklad mobilná aplikácia myDPD, vďaka ktorej zákazník presne vie, aká zásielka je na ceste a kedy bude doručená.
Podvodníci často cielia aj na ľudí, ktorí využívajú služby internetových bazárov. Fiktívny kupujúci predstiera záujem o tovar, pričom obchod chce zrealizovať prostredníctvom kuriérskej spoločnosti. Tá má podľa neho zabezpečiť prevzatie zásielky, aj prevod finančných prostriedkov. Predávajúcemu pošle link na webovú stránku, ktorá kopíruje vizuál spoločnosti DPD. Formulár na stránke od predávajúceho žiada vyplnenie údajov z platobnej karty pod zámienkou, že je to potrebné na pripísanie kúpnej sumy. Takúto službu spoločnosť DPD neposkytuje, radí na podobné ponuky nereagovať a nikdy nezadávať platobné údaje do formulárov na neznáme linky.
Ako nenaletieť podvodníkom:
- Majte prehľad o svojich objednávkach.
- Ak nečakáte zásielku, nereagujte na správy, ktoré sa tvária ako komunikácia kuriérskej spoločnosti. Buďte opatrní pri úhradách neočakávaných služieb alebo zásielok, ktoré neviete identifikovať.
- Spoločnosť DPD nikdy nežiada o zaslanie peňažných prostriedkov na účet uvedený v maile ani o vyplnenie bankových údajov v zaslaných odkazoch. Akékoľvek platby za tovar alebo doručenie prebiehajú priamo na stránke e-shopu pri objednávke alebo pri doručení tovaru u kuriéra.
- Buďte opatrní, ak predávate veci cez internet a nevypĺňajte svoje bankové údaje v odkazoch zaslaných súkromnými osobami.
- DPD poskytuje príjemcom aplikáciu myDPD. Jej využívanie tiež ochráni adresátov pred podvodmi. Všetky zásielky, ktoré kuriérska spoločnosť doručuje, si môže skontrolovať v aplikácii. Vie tak, či k nemu zásielka naozaj smeruje a či je to balík, ktorý si objednal. Aplikáciu je možné stiahnuť si do telefónu, alebo využívať jej webovú verziu.