Rozbiehate V NOVOM ROKU BIZNIS S KAMARÁTOM? POZOR NA PRAVIDLÁ, ROZDIELNE OČAkÁVANIA, ALE AJ REAKCIE POČAS KRÍZY

„Najlepšia na podnikaní je sloboda,“ tvrdia tí, čo rozbehli vlastný biznis. Zároveň priznávajú, že ich to stálo nemálo úsilia. A niekedy aj kamarátstvo. „Biznisový a kamarátsky vzťah sú dve rozdielne veci. Dôležité sú dôvera, pravidlá, ale aj istota, že sa na seba môžete spoľahnúť aj v krízových situáciách,“ hovorí Pavol Koprda, odborník na osobné financie z PARTNERS GROUP SK. Radí, na čo si dať pozor pri podnikaní s kamarátom.

PLÁNY A OČAKÁVANIA MUSIA BYŤ NASTAVENÉ ZROZUMITEĽNE
Kým kamarátov si vyberáme podľa toho, či je s nimi zábava, alebo sa zhodneme v základnom pohľade na život, spoločný biznis sa orientuje skôr na vlastnosti ako sú zodpovednosť, spoľahlivosť, charakter a  empatia. „Biznis s kamarátom je tenká čiara. Na jednej strane sa musíme odosobniť od myšlienky, že sa vieme spolu zabávať, na tej druhej sústrediť pozornosť na to, či si naozaj dôverujeme a môžeme sa na seba spoľahnúť aj vo vážnych situáciách. Ak áno, spoločné podnikanie je postavené na silných základoch,“ hovorí Koprda. Ak však existuje aj minimálna pochybnosť, odporúča voliť iné formy spolupráce.

BEZ PRAVIDIEL SA DO BIZNISU NEPÚŠŤAJTE
Prvým krokom k spoločnému podnikaniu sú jasné pravidlá. Prechádzate na novú formu vzťahu – z kamaráta sa stáva obchodný partner. Máte jasno v tom, ako to bude fungovať? „Najskôr je potrebné spoznať očakávania na oboch stranách. Ak sú nejasné, treba si jasne povedať a detailne rozobrať, aké sú predstavy a očakávania od spoločného podnikania,“ radí odborník. Ako pomôcku uvádza tri základné body, bez ktorých sa len ťažko buduje kvalitný obchodný vzťah:

1. Objektivita: Pri kamarátskom vzťahu sa počíta s istou mierou dôvery už od začiatku. No pri spolupráci musí byť zohľadnená stopercentná objektivita. „To, že sme kamaráti neznamená, že nemusíme dodržiavať pravidlá, alebo že budeme na kamarátstvo prihliadať. Nebolo by to férové voči ostatným obchodným partnerom a mohlo by to pokaziť kamarátsky vzťah,“ vysvetľuje Koprda.  

2. Otvorenosť: Vždy je dôležité rozprávať sa otvorene o všetkom, čo nastane počas spolupráce. Podľa odborníka sa len takto dá predísť negatívnym emóciám pri nepochopení sa. 

3. Vysoké očakávania: Jedine s nimi sa dá dosiahnuť dlhodobo udržateľný úspech. „Tak, ako mám nastavené vysoké očakávania na seba, počítam, že spolupracujem s rovnako ambicióznym partnerom. Ak máme spolupracovať, musíme spoločne a dlhodobo prekonávať náročné situácie,“ opisuje odborník. 

EMÓCIE MUSIA ÍSŤ BOKOM
Pri podnikaní môžu nastať rôzne krízové situácie, ako napríklad nedostatok kapitálu, chyba pri realizácii projektu, rozdielny pohľad obchodných partnerov na dôležitú otázku a iné. „Keď nastane krízová situácia s niekým, kto je zároveň dobrým kamarátom, určite vznikajú silnejšie emócie. Je naozaj ťažké oddeliť osobné vzťahy od racionálneho obchodného pohľadu a vedieť posúdiť, kedy sme obchodní partneri a kedy kamaráti,“ myslí si odborník. Problémom sa dá aj v tomto prípade predísť pomocou jasne nastavených pravidiel a zadefinovaných očakávaní.

KRÍZA? UROBTE Z NEJ VÝHODU
Či sa partneri v podnikaní našli najčastejšie preverí až prvá vážna kríza. „Vzájomné obviňovanie sa je úplne zbytočné. V prvom rade sa treba zamerať na vyriešenie samotnej situácie v čo najkratšom čase, a zároveň vyťažiť z krízy maximum,“ myslí si odborník. Je presvedčený, že firma má fungovať ako celok, preto sa z chyby treba poučiť a naučiť sa podobným situáciám predchádzať. Na čo mnohí podnikatelia podľa neho zabúdajú, je sústrediť pozornosť na to, aký postoj jednotliví členovia tímu k vzniknutej situácii zaujmú, alebo ako ju vlastne vnímajú. „Ak sa snažím vyriešiť problém aj za cenu rozhádaného tímu, pokazím si vzťahy s kamarátmi a je otázne, či zato podnikanie s kamarátom stálo. V krízových situáciách si dobrý podnikateľ zachová chladnú hlavu, problém vyrieši a vníma ho ako dôležitú skúsenosť,“ tvrdí Koprda.

V PODNIKANÍ HĽADAJTE SPOLOČNÚ VÁŠEŇ 

Viete, aký je najtypickejší nápad na podnikanie s kamarátom? Podľa odborníka je to spoločná kaviareň alebo reštaurácia. „Poznáte to. Jeden vie lepšie variť, druhý lepšie počíta a tak prvý robí kuchára a druhý čašníka. Takto spolu hospodária niekoľko rokov až zistia, že vlastne nepodnikajú, len si vytvorili pracovné miesta a stali sa z nich živnostníci,“ opisuje Koprda. Spoločné podnikanie podľa neho najčastejšie krachuje na rozdielnych očakávaniach, ale aj na tom, že sa spoločníci nedohodnú na smerovaní firmy, podcenia už na začiatku prípravu kvalitného biznis plánu a zároveň im pre vysoké ego chýba ochota zdokonaľovať sa. „Prax ukazuje, že najúspešnejšie firmy vybudovali kamaráti, ktorí našli spoločnú vášeň pre oblasť, v ktorej podnikajú. Dobrým príkladom sú rôzne startupy z IT oblasti. Dvaja či viacerí nadšenci dostanú super nápad a prinesú ľudom tovar alebo službu, ktorá dovtedy na trhu chýbala. Tento úspech stojí najmä na spoločnom nadšení, dôvere, ale aj silnej pridanej hodnote, ktorú ich spoločný výtvor prináša zákazníkom,“ uzatvára.