Rituál jedla

V minulosti sa ľudia rozvádzali "od stola i od postele". Dnes sa naviac rozvádzajú od televízie, od auta a od rekreačnej chaty, čo sú dálšie príležitosti, pri ktorých môže byť rodina spolu. Stôl si však svoje výsadné postavenie medzi putami rodiny ponechal a bude ho mať aj naďalej. Rodina, v ktorej sa aspoň občas spoločne nestoluje, je obyčajne už nefukčná, ak nie priam v rozkade. Aj neprítomnosť jedného člena rodiny pri jedle v čase, keď je doma, býva signálom výhrad a konfliktov. Videl som rodiny, v ktorých matka naservírovala manželovi a deťom večeru, sama však nejedla s odôvodnením, že potrebuje držať diétu. Svoj suchár však pokojne môže zjesť pri spoločnom stole, mohla by pri ňom sedieť aj bez jedla, keby chcela. Jedna psychologička sa na večierku s kolegami zmienila, že aj keď je u nich doma všetko v poriadku, manžel si večeru vždy berie so sebou do pracovne. Vraj preto, aby mohol nerušene pracovať. Keď som jej naznačil, že to neveští nič dobré,neverila mi. Jej muž o pol roka podal žiadosť o rozvod, čo ona vnímala ako nečakaný podraz.

"SPOLOČENSKÝ PORIADOK"
MÁ ZELENÚ

Zvieratá pri jedle dodržujú poradie, ktoré sa u sliepok nazýva klovací poriadok. Ak dáte sliepkam kŕmidlo, ku ktorému sa zmestí len jedna, môžete po čase  pozorovania pripevniť jednotlivým príslušníčkam kŕdľa na chrbát čísla, podľa ktorých budú ku kŕmidlu  pristupovať. Naivného človeka by ste potom mohli presviedčať o tom, že sliepky poznajú čísla. Ony však poznajú spoločenský poriadok - tá, ktorá sa kŕmi  najskôr, stojí v hierarchii skupiny najvyššie. Podobné kŕmenie prebieha u mäsožravých cicavcov, ktoré žijú vo svorkách. Najskôr sa nažerie najsilnejší samec, potom ostatné samce, potom samice a napokon mláďatá. Pohlavný inštinkt je veľmi veľká sila (často väčšia než  sex). Ak pri jeho uspokojovaní nemá dochádzať k  nezhodám, treba dodržiavaf určité pravidlá. U ľudí tieto pravidlá získali navyše ďalší význam. Rovnako ako zvieratá ich chránia pred bitkou o potravu a naviac si jedlom potvrdzujú, že k sebe patria. To isté sa stalo so sexualitou: u našich zvieracích predkov slúžili najmä na rozmnožovanie druhu, na čo stačila raz alebo dvakrát za sezónu krátka ruja. Človek sa stal hypersexuálnym živočíchom preto, že sex posilňuje  manželské (prípadne partnerské) puto. Rovnako ako jedlo je potvrdením vzájomnosti. 
 
JEDLO MÁ BYŤ OBRADOM
 
Rituál spoločného jedla niektoré spoločnosti predpisovali až do neuveriteľných deailov (napr. japonské čajové obrady) . Ale pre príklady nemusíme chodiť až tak ďaleko. Dnes sa v súkromí je aj v pyžame, v mnohých rodinách sa so začiatkom jedla nečaká na ostatných, hovorí sa o všetkom, čo slina na jazyk  prinesie, fackujú sa deti, dospelí si riešia spory, mliaskanie a srkanie nevadí, deti môžu jesť rukami  namiesto príboru. Pri pohľade na tieto nešváry nás možno napadne, že kedysi pred dvesto rokmi v Uhorsku stačilo, aby dôjstojníkovi pri slávnostnej večeri spadla  pod stôl vidlička a musel sa podrobiť dvornej etikete, čo znamenalo, zastreliť sa. Bez úpadku mravov si,  pravdaže, nevieme vývoj ľudskej spoločnosti ani predstavaiť. A úpadok mravov je predovšetkým úpadkom rituálov. Avšak mýlime sa, ak si  predstavujeme, že naši predkovia jedli lepšie než my, ba že dokonca aj zvieratá jedli lepšie než naši súčasníci.
 
ŠTÝL VO VŠETKÝCH REŽIMOCH
 
V každej dobe boli niektoré vrstvy kultivovanejšie než druhé, ibaže v minulosti boli väčšie rozdiely. V časoch, keď za spadnutú vidličku sa uhorskí dôstojníci strieľali, žila v Anglicku v jaskyniach početná skupina ľudí, ktorá sa živila polosurovým ľudským mäsom. Dnes, v našej  civilizácii, sa nerobí jedno ani druhé. Vyššie i nižšie vrstvy žijú stále viac strednostavovsky. Jedlo ukazuje nielen štýl rodiny, ono ho aj tvorí. Rodina, ktorá si na jedle dáva záležať, dáva si záležať aj na iných spoločných činnostiach. Pritom len málo záleží na tom, čo sa práve je. Sú rodiny, ktoré si zásluhou tradícií  udržali svoj štýl za všetkých režimov, aj za tých, ktoré ich donútili jesť suché zemiaky. Jedlo môže byť podľa  potreby rituálom intímnym alebo verejným. Jedlom sa oslavujú svadby, pohreby i štátne sviatky. Večera v dvojici môže byť súčasťou milostného zbližovania. Pozvanie na večeru do rodiny alebo inde môže byť  naopak čisto formálna spoločenská záležitosť. Jedlo tak môže byť presne na pol ceste medzi nezáväznou konverzáciou a sexom. Na druhej strane môže  spríjemniť aj odovzdanie kufríka s miliónovými úplatkami či vyberanie sponzorských príspevkov politických strán. Jedlo sa totiž vynikajúco hodí na zmäkčenie drsných záležitostí.
 
PÔŽITOK Z JEDLA, PÔŽITOK Z PRÍTOMNOSTI
 
Dnes je módne nadávať na ľudstvo, ktoré skazilo samé seba a chce zničiť život na celej planéte. Niečo však  ľudstvo predsa len dokázalo. Od klovacieho poriadku k  rituálu spoločného jedla je poriadny kus cesty. Ak si na seba i na svojich blížnych urobíme pri jedle čas,  zažijeme niečo, čo zvieratá v takejto podobe nezažijú. Zvieratá spolu môžu spať v jednom brlohu, môžu sa navzájom oblizovať, môžu si vyberať zo srsti hmyz, môžu sa ubezpečovať o svojej blízkosti vydávaním zvukov, ale nemôžu stolovať a počas stolovania konverzovať. V tom sme sa dostali ďalej.