Predvianočný ošiaľ a kedy vlastne začína

V posledných rokoch sa nám Vianoce začínajú pripomínať čoraz skôr – výzdoba, hudba a tematické reklamy sa objavujú už v októbri.

Tento jav, ktorý sa v angličtine nazýva Christmas creep – akési prikrádanie sa Vianoc, je kontroverzný. Niektorí ľudia to milujú, iní neznášajú.

Vianočnú atmosféru nám podsúvajú už na jeseň, takže vyvstáva otázka, prečo dnes čas vianočný akoby trval niekoľko mesiacov, nie iba pár dní v decembri.

Takže prečo je to tak a aký je optimálny čas na oslavu?

Komerčný vplyv na predčasné vianočné oslavy

Asi tušíte, že maloobchod je jedným z najvýznamnejších faktorov, prečo sa vianočná sezóna natiahla – firmy strategicky predlžujú obdobie sviatkov, aby čo najviac predali a oslovili spotrebiteľov.

Maloobchod – online aj v kamenných predajniach – sa na sviatočný nápor začína pripravovať pred decembrom a často prichádza s tovarom už okolo Dušičiek.

Vďaka marketingu okolo sviatočného nakupovania to vyzerá, akoby sa včasným vianočným nákupom ani nedalo vyhnúť.

Veľké predajné akcie ako Black Friday a Cyber Monday v novembri tento efekt znásobujú – sú pomyselným medzníkom, ktorý vyznačuje začiatok sezóny sviatočných nákupov a posilňujú myšlienku, že čím skôr zákazníci začnú, tým lepšie nakúpia.

Spotrebiteľská psychológia a predčasné oslavy

Skorý príchod vianočných sviatkov ťaží z psychológie spotrebiteľa, v ktorej zohráva významnú úlohu sviatočné očakávanie a pozitívne spomienky.

Vianoce si mnohí spájajú s radosťou, teplom domova a nostalgiou, a preto si ich chcú čo najviac predĺžiť.

Tieto pocity niektorých ľudí vedú k tomu, aby začali s výzdobou, nákupmi a sviatočnými tradíciami už pred decembrom, lebo sviatočná nálada im je emocionálnou vzpruhou počas chladnejších a temnejších mesiacov.

Kľúčovú úlohu v tom zohrávajú aj sociálne médiá, kde influenceri a značky prezentujú sviatočnú výzdobu a obsah s vianočnou tematikou dlho pred decembrom.

Kultúrne faktory v rôznych regiónoch

Načasovanie vianočných osláv sa v jednotlivých kultúrach a regiónoch značne líši, no globalizácia a komerčný vplyv urýchlili rozšírenie tohto javu predčasnej vianočnej sezóny.

  • V USA a iných západných krajinách sa vianočná výzdoba a prípravy často začínajú hneď po Halloweene. Nákupné akcie v americkom štýle, ako je napríklad Black Friday, sú dnes známe v rôznych krajinách.

  • Niekde sa zas oddávna oslavuje už na začiatku decembra, v niektorých európskych krajinách napríklad chodí Mikuláš.

  • Inde sa viac zameriavajú na oslavy Nového roka alebo na oslavy v januári (napríklad v Španielsku sa viac slávia Traja králi).

No všadeprítomný vplyv amerických médií, módy a konzumnej kultúry tieto rozdiely zmazal a povzbudzuje ľudí na celom svete, aby začali s vianočnou výzdobou a nákupmi už v novembri, ak nie skôr.

Odpor proti vianočnému ošiaľu

Hoci vianočný ošiaľ naberá na obrátkach, je proti nemu aj výrazný odpor.

Mnohí ľudia majú pocit, že keď sa s vianočnými oslavami začne priskoro, je toho priveľa a uberá to kúzlu tohto obdobia.

Niektorí tvrdia, že predlžovanie sviatkov narúša tradičný pocit očakávania, takže keď Vianoce konečne prídu, sú menej výnimočné.

Nájdu sa aj maloobchodníci a komunity, ktoré sa snažia nepredbiehať sviatočnou výzdobou a marketingom iné sezónne sviatky, ako je napríklad Deň pamäti v Spojenom kráľovstve alebo Deň vďakyvzdania v Spojených štátoch.

Odvetvia prispievajúce k vianočnému ošiaľu

Pri predlžovaní vianočnej sezóny zohráva významnú úlohu niekoľko odvetví, ktoré využívajú príťažlivosť týchto sviatkov, aby svoje výrobky a služby propagovali čoraz skôr.

Maloobchod a e-shopy k vianočnému ošiaľu prispievajú najviac, keďže obchody sa zásobujú sezónnym tovarom len čo skončí Halloween. Veľkí hráči v maloobchode, od obchodných domov až po e-shopy, bojujú o pozornosť zákazníkov tým, že včas uvádzajú na trh sviatočné kolekcie a výpredaje, a tak nabádajú ľudí, aby začali nakupovať v dostatočnom predstihu pred decembrom.

Nezastupiteľnú úlohu zohrávajú aj médiá a zábavný priemysel. Streamovacie platformy a rozhlasové stanice začnú od novembra zaraďovať vianočné filmy a hudobné playlisty.

Obsah s vianočnou tematikou je veľmi populárny, diváci túžia po filmoch s dobrou náladou a vianočnej klasike – a mediálne spoločnosti to využívajú, aby v predstihu spropagovali svoje vianočné špeciály a vianočné tituly.

Hotelierstvo a cestovný ruch prispievajú k vianočnej atmosfére tým, že včas propagujú dovolenkové balíčky a tematické podujatia.

Aj kasína ponúkajú hracie automaty s vianočnou tematikou, a niektoré z nich už pred decembrom. V predvianočnom období, keď ľudia dostávajú vianočné bonusy, sa snažia získať čo najviac hráčov, najmä preto, že v mnohých krajinách kasína nesmú byť na Vianoce otvorené (online kasína, ako napríklad tie uvedené na Casino Guru, zostávajú otvorené).

Kedy je teda optimálny čas sláviť Vianoce?

 

Neexistujú žiadne pravidlá – niektorí tvrdia, že Vianoce sa môžu sláviť hneď po skončení Halloweenu, iní tvrdia, že by sa malo počkať do 1. decembra (alebo do začiatku adventu), a ďalší si počkajú až do 20. decembra.

 

Nikto by nemal mať pocit, že musí začať sláviť Vianoce priskoro, no na včasnej vianočnej atmosfére nie je nič zlé – aj keď to znamená, že si Last Christmas pustíte skôr, než začne opadávať lístie zo stromov.