Prechádzka po starom Trenčíne
Vydavateľstvo Dajama prišlo s edíciou, ktorá približuje tvár a premeny slovenských miest v období rokov 1948 až 1989. Už vyšli knihy Retro Vysoké Tatry, Retro Trnava, Retro Bratislava teraz pribudla štvrtá knižka Retro Trenčín.
Je to pohľadnicová prechádzka po Trenčíne v rokoch 1948 až 1989. Ponúka obraz mesta v období socializmu ako o tom vypovedajú v tej dobe vydané pohľadnice a niektoré fotografie. Kniha pripomenie Trenčanom ako vyzeralo a čím žilo ich mesto pred relatívne krátkym obdobím.
Časovo nadväzuje na publikáciu Trenčín na starých pohľadniciach, ktorá mapovala premeny tohto mesta v prvej polovici minulého storočia.
„Prechádzku po „socialistickom“ Trenčíne začíname, ako ináč, hradom. Z pôvodnej zrúcaniny s minimálnymi rekonštrukčnými zásahmi sa dominanta mesta postupne menila na obnovený súbor stavieb s muzeálnymi expozíciami,“ popisuje autor knižky Retro Trenčín Ján Hanušin.
Centrum mesta utrpelo necitlivou prestavbou Sládkovičovej a Hviezdoslavovej ulice. Výstavba na Sihoti nadväzovala na starší plán. Na Dolných honoch a na Soblahovskej ulici sa takisto vytvorili nové štvrte s príjemným bývaním.
Čitateľovi dozaista neunikne, že zábery prezentované v publikácii zďaleka nie sú len pohľadnice, ale aj fotografie. Pestrosť námetov vydávaných na miestopisných pohľadniciach dosiahla svoj vrchol v tzv. zlatej ére pohľadníc niekedy začiatkom 20. storočia, postupne sa však vytrácala, na pohľadniciach začali prevládať zábery dominantných pamiatok jednotlivých miest. Ešte v 50. rokoch vychádzali niektoré fotograficky hodnotné čiernobiele pohľadnice. Začiatok 60. rokov znamenal nástup farebných ofsetových pohľadníc.
Ako vysvetľuje Hanušin, vyvrcholením trendu úbytku zobrazovaných námetov bola móda viacobrázkových (niekedy nazývaných aj delených alebo okienkových) pohľadníc, ktorá k nám nastúpila koncom 60. rokov minulého storočia. Popri záberoch na najvýznamnejšie pamiatky boli častým motívom viacobrázkových pohľadníc moderné stavby, prezentujúce úspechy socialistickej výstavby. Nič nového pod slnkom, pohľadnica bola nástrojom propagandy rôzneho charakteru prakticky od obdobia svojho vzniku.
„Oficiálne vydávané pohľadnice prakticky vôbec nezachytávali menej zaujímavé časti mesta, čo nás prinútilo doplniť pohľadnicovú produkciu fotografiami z menej bežných zákutí, ktoré nasnímali fotografickí nadšenci systematicky dokumentujúci premeny mesta alebo náhodní fotografi,“ dodáva autor knihy Retro Trenčín.
Zábery ošarpaných domov určených na asanáciu a nevábnych zákutí, či snímky dokumentujúce proces výstavby sa na škrobené oficiálne pohľadnice nedostali, no o to sú zaujímavejšie a autentickejšie.