Pandémia výrazne ovplyvnila dopyt po liekoch a doplnkoch

Pandémia výraznou mierou ovplyvňuje aj spotrebu liekov a výživových doplnkov. Pilulka.sk zaznamenala medziročný nárast tržieb o 30%, pričom rast doslova kopíroval vývoj pandémie. Výrazne zmenil dopyt spotrebiteľov, bestsellermi sa stali vitamíny C, D, ale aj zinok. Dopyt počas pandémie výrazne ovplyvňovali informácie z médií a sociálnych sietí.

Druhá najväčšia online lekáreň na slovenskom trhu Pilulka.sk hlási nárast tržieb o približne 30% v porovnaní so stavom pred pandémiou. „Za úspechom vidím dôkladné plánovanie a manažment ľudí aj širokého sortimentu. S rastom tržieb sme v našej stratégii počítali, pandémia zmenila len kategórie produktov. Rozhodujúca bola rýchla reakcia na zmenu správania zákazníkov, kedy sme dokázali prakticky okamžite naskladniť najžiadanejšie položky. Zákazníci oceňujú náš prístup a snahu dostať sa k nim bližšie, či už pomocou nášho systému kvalitného doručovania (Pilulka Auto) alebo odberných miest (Pilulka Box),“ vysvetľuje Ľuboš Baran, riaditeľ Pilulka.sk.

Rástli hlavne ochranné pomôcky, vitamíny a doplnky
Pandémia zvýšila dopyt Slovákov najmä po liekoch a výživových doplnkoch. Ochranné pomôcky sa stali stabilnou súčasťou sortimentu. Najviac narástol v roku 2020 dopyt po vitamíne D (medziročne o 541%), zinku (medziročne o 438%) a vitamíne C (medziročne o 377%). Doplnky vzrástli medziročne o 82% a voľnopredajné lieky o 32%. Medziročne vzrástol o 24% aj predaj homeopatík.

„Rast a pokles obratov prakticky kopíroval vlny pandémie a tento trend vidíme aj teraz. V marci 2020 sa obrat oproti februáru takmer zdvojnásobil a rovnako vysoký obrat sme zaznamenali aj v mesiacoch október, november a december,“ približuje riaditeľ Pilulka.sk.  „Rast pokračoval aj začiatkom roka 2021, pričom kulminoval v marci. Oproti marcu 2020 sme však v marci 2021 zaznamenali  nárast tržieb o ďalších 25%. V mesiacoch máj, jún a júl sa tržby vrátili na hodnoty spred roka, no v auguste sa už v tržbách prejavila začínajúca tretia vlna. Medziročné tržby vzrástli v auguste o takmer 45%, čo je dôkaz, že ľudia pandémiu rozhodne nepodceňujú,“ hodnotí Ľuboš Baran.

Spotrebitelia citlivo reagujú na správy z médií
Výrazne vrástol podľa Ľuboša Barana aj počet impulzívnych nákupov, na základe podnetov z externého prostredia. Ľudia reagovali na vyhlásenia politikov, ale aj doktorov, či známych a menej známych osôb, ktoré odzneli v médiách, alebo sa virálne šírili na internete. „Ľudia si často neoverujú informácie, čo spôsobuje aj komplikácie. Keď vláda oznámila zníženie DPH na respirátory, hneď na druhý deň nás zaplavili otázky zákazníkov, prečo sme DPH nepremietli do cien. Zákon pritom ešte nebol v platnosti,“ spomína Ľuboš Baran z Pilulka.sk.

„Rovnako sme pocítili aj ošiaľ okolo Ivermektínu, ktorý bol jednoznačne a s obrovským náskokom najvyhľadávanejším produktom, ktorý v ponuke nemáme. Dokonca aj za ostatné tri mesiace, kedy sme na Slovensku nemali vlnu pandémie, vyhľadalo na našom webe Ivermektín 3-krát viac zákazníkov ako druhý najvyhľadávanejší produkt, ktorý v ponuke nemáme,“ komentuje Ľuboš Baran.

Lekári aj lekárnici upozorňujú, že nie všetky informácie musia byť pravdivé a pripomínajú ľuďom používať zdravý rozum. „Je veľmi ťažké sa v dnešnej dobe zorientovať v spleti informácií, a preto je dôležité dať na rady lekára, či lekárnika. Z hľadiska bezpečnosti je základ siahať len po schválených liekoch a overených výživových doplnkoch,“ upozorňuje PharmDr. Martin Ďuríček z Pilulka.sk.