Nie sme takí bohatí, aby sme kupovali lacné veci...

Napriek tejto rokmi overenej pravde je nesmierne veľa ľudí, ktorí čakajú na zľavy, najmä na tie povianočné. Sotva sa spamätáme z predvianočného stresu prichádza ďalší. Ale pozor, nie každá zľava je skutočnou zľavou. „Nákupné horúčky“ sú často predajcami zneužívané.

Nie som v zásade proti nákupu so zľavami, dá sa tak ušetriť. Opatrnosť je však namieste. Ak sme sa rozhodli, že si niečo kúpime vo výpredaji, potom je dobre sledovať vývoj ceny. Vtedy najlepšie zistíme, či zľava nie je fiktívna. Veľa predajcov na krátke obdobie zvýši cenu, len preto, aby ju mohli s výraznou zľavou predávať, ale v podstate ju predávajú za bežnú cenu. Je to len trik.

Tiež si treba dávať pozor na ceny, ktoré sú deklarované napríklad s nesmierne veľkou zľavou- 70% a viac. „Super, to sa hodí!“ povie si nejeden zákazník. Príde do predajne a zistí, že tovar bol už „dávno vypredaný.“ Podľa reklamného letáku sa to predsa nemohlo za 2- 3 hodiny vypredať. Nedostali, čo potrebovali? Nevadí, predajca si splnil zámer – dotiahol zákazníka do predajne. Nekúpil, čo plánoval, zato sa nechal „namotať“ na ďalší tovar, ktorý pôvodne neplánoval kúpiť a často ani nepotreboval. Opäť je to len trik.

Ďalšou skúškou zákazníka je nepresná informácia o záručnej lehote na tovar. Často počujeme, že na zľavnený tovar sa záruka nevzťahuje. A to je v rozpore zo zákonom, aj na zľavnený tovar sa vzťahuje 24 mesačná záručná lehota. Výnimkou býva chyba tovaru, pre ktorú bol tovar zlacnený a to by mal predajca uviesť na viditeľnom mieste, aby nedostal zákazníka do omylu.

Je na nás, aký tovar sa rozhodneme nakupovať a hlavne, ako naložíme so svojimi finančnými prostriedkami. Tiež je dôležité, čo kupujeme. Kvalita sa vyplatí, najmä, ak ide o predmety dlhodobej spotreby a potraviny. Kvalita má aj svoju cenu, to platí o nákupe tovaru i služieb. Uváženým povianočným nákupom si nenaplníme byt a skrine nepotrebnými vecami, ktoré nám budú robiť problém pri ich oprašovaní, či pri jarnom upratovaní.

Autor: Anna Čunderlíková