Na Liptov aj do Tatier turisti poletia
Tatranci a Liptáci spojili svoje sily a do zimnej sezóny vstupujú so spoločnou destinačnou obchodnou centrálou Enjoy Tatras. Jej hlavným cieľom je pred nadchádzajúcou zimou, aj ďalšími sezónami, vytvorenie atraktívneho destinačného produktu oboch regiónov pre vzdialenejšie trhy. Situácia vo svete už totiž niekoľko rokov nahráva Slovensku ako bezpečnej destinácii. Aj preto majú Tatry a Liptov šancu osloviť nielen tradičné trhy, ale aj tie vzdialenejšie a nové. S ohľadom na najbližšiu lyžiarsku sezónu je už teraz jasné, že do našich hôr sa bude opäť lietať. Maďarský WizzAir bude lietať medzi Londýnom a Popradom trikrát do týždňa aj počas zimy a lotyšský národný letecký dopravca airBaltic spojí Tatry s Pobaltím svojím jedným letom v týždni z Rigy. Široké možnosti sa pre horské regióny otvárajú aj vďaka letisku Košice a aktívnemu prístupu prepravcu Turkish airlines.
Zima klope na dvere, prvý sneh na vrcholoch Tatier predznamenáva, že zimná turistická sezóna sa blíži. Všetky subjekty v cestovnom ruchu preto svoje aktivity smerujú k aktívnym prípravám na zimných dovolenkárov. Ťažisková klientela v našich horách sú domáci Slováci a susedia z Česka a Poľska. Potenciál však majú aj trhy vzdialenejšie, ktoré si vyžadujú oveľa premyslenejšiu stratégiu a komplexnejšiu ponuku.
„Klient zo vzdialenejších trhov sa nepozerá na Liptov alebo na Vysoké Tatry. Pozerá sa na Slovensko a Tatry. Aj preto je prirodzené a vhodnejšie, aby sme spojili svoje sily a spoločne Tatranci aj Liptáci pripravili čo najkvalitnejšiu ponuku. Preto vznikla Enjoy Tatras. Naša spoločná destinačno-obchodná centrála, ktorá bude oslovovať potenciálne trhy cez veľkých touroperátorov," ozrejmil predseda predstavenstva Oblastnej organizácie cestovného ruchu REGION VYSOKÉ TATRY Michal Sýkora. Enjoy Tatras bude využívať aj blízkosť letiska Poprad, ktoré je priamo v horách a aj vďaka nemu vedia Tatry konkurovať aj silnejším horským regiónom komfortom a rýchlosťou prepravy do hotela.
Nízkonákladový letecký dopravca z Maďarska WizzAir podľa letového plánu pokračuje v celoročnej prevádzke aj počas zimy a to s tromi letmi týždenne v utorok, štvrtok a v sobotu. Lietadlo airBaltic poletí počas zimy každú sobotu v termíne 16. 12. 2017 až 10. 3. 2018. Pri tejto linke sa dá očakávať aj napojenie s prestupom na ďalšie pobaltské krajiny, Moskvu aj severské štáty, keďže lotyšská Riga má dobré letecké napojenia.
„Naše ťažiskové trhy sú známe. Musíme však pracovať aj na iných trhoch, ktoré majú perspektívu. Briti aj Lotyši to majú autami veľmi ďaleko, a preto za zimnou dovolenkou často lietajú. Keď im dokážeme ponúknuť dobrú alternatívu proti alpským strediskám, tak máme veľkú šancu uspieť. Ceny doplnkových služieb u nás sú nižšie ako v Alpách a dopravné vzdialenosti z letiska do hotelov a lyžiarskych stredísk sú neporovnateľne nižšie. Príkladom úspešnej aktivity je aj spojenie Popradu s Tel Avivom. Aj vďaka tomu sú hotely vyšších kategórií v Tatrách a na Liptove plné už druhé leto po sebe turistami z Izraela," povedal predseda predstavenstva Oblastnej organizácie cestovného ruchu REGION LIPTOV Ján Blcháč. Turisti, ktorí do regiónu prilietajú, nenechávajú svoje peniaze len v prevádzkach cestovného ruchu. Poprad a okolie zažíva boom v oblasti zapožičiavania automobilov, vďaka ktorým turisti zo vzdialenejších krajín spoznávajú celé okolie.
Oba regióny za prvý polrok zaznamenali nárasty návštevnosti. Liptov medziročne 8,2 % a Vysoké Tatry 3,74 %. Napriek tomu, že regióny nedisponujú zatiaľ štatistickými údajmi za celé leto, tak potvrdzujú úspešné leto. Poskytovatelia služieb cestovného ruchu navyše evidujú zvýšený počet návštevníkov z nových trhov.
Všetko, čo regióny k dobrému destinačnému produktu potrebujú, už existuje, to, čo si momentálna situácia vyžaduje, je spojiť sa a vedieť produkt predať. „Dospeli sme k názoru, že najlepšie riešenie je vytvoriť destinačno-obchodnú centrálu, z angličtiny destination management company, ktorá bude obchodným zastrešením marketingových aktivít, ktoré obe oblastné organizácie realizujú. Jej úlohou bude zastupovať regióny Liptov aj Vysoké Tatry na nových trhoch a aktívne vyhľadávať nové možnosti spolupráce práve s trhmi, pri ktorých je potrebné letecké spojenie. Enjoy Tatras je prednostne zameraná na B2B sektor a jednou z jej úloh má byť vytvorenie konkurencieschopného destinačného produktu, rozoznateľného v medzinárodnom meradle," zdôraznila riaditeľka Enjoy Tatras Gabriela Kohuthová.
Perspektívu pre horské regióny pod Tatrami má aj letisko v Košiciach, kde sa aktivizuje prepravca Turkish airlines. Aktuálne aj jedna z najlepších leteckých spoločností pôsobiacich v Európe, ktorá môže spojiť Tatry s okolitým svetom až 4-krát do týždňa.
Liptáci a Tatranci vycítili šancu a hľadajú spôsob, ako zvýšiť povedomie o regiónoch pod Tatrami na nových trhoch. Tomuto smerovaniu nahráva aj fakt, že v našich horách sa zlepšuje infraštruktúra a vznikajú rôzne individuálne aktivity a iniciatívy na podporu dopytu, navyše obe oblastné organizácie sa snažia o čo najlepšiu propagáciu. Treba veriť, že aj vďaka Enjoy Tatras dokážu všetky existujúce a rodiace sa aktivity zastrešiť na vyššej úrovni a prilákať do slovenských hôr ešte viac zahraničných turistov.