Múzeum Toyoty v USA

Návšteva slávnych múzeí ako napríklad Louvre, Rijksmuseum alebo Prado je priam povinnosťou pri návšteve atraktívnych veľkomiest sveta. Obdivovanie vzácnych kolekcií je obľúbenou zábavou nielen pre milovníkov umenia, ale aj pre fanúšikov štyroch kolies. Toyota, najväčší producent automobilov na svete, má dve múzeá. Známejšie sa nachádza v Tokiu, ale výnimočné je aj múzeum v Kaliforni, kde sú zozbierané exponáty za niekoľko desiatok rokov japonskej značky na americkom trhu.

Toyota Automobile Museum sa nachádza v kalifornskom meste Torrance. Bohatá zbierka pozostáva z  vozidiel a pamiatok, ktoré odzrkadľujú vplyv Toyoty na Severnú Ameriku od debutu prvého modelu značky v tejto krajine z roku 1957 až po súčasnosť. Históriu Toyoty v Amerike ilustruje viac ako 100 sériových automobilov a niekoľko rallye a pretekárskych áut.

Dlhý rad klasiky
Hneď pri vchode do hlavnej sály múzea stojí  Toyopet Crown z roku 1958, jeden z 287 exemplárov privezených do Ameriky v prvom roku predaja. Toyota Crown z roku 1971 reprezentuje posledný ročník tohto modelu predávaného v USA - jeho ročný predaj predstavoval 3 934 áut. Prestížne auto, ktoré si v Japonsku veľmi cenili, si nikdy nezískalo srdcia Američanov – na rozdiel od Corolly, nezvyčajne populárnej pred 40 rokmi až dodnes.   Pre porovnanie: Celtica ST je jedným zo 17 571 exemplárov predaných v roku 1971 a bola do tej chvíle najúspešnejším debutom nového modelu Toyoty v USA. Je preto celkom možné, že Celtica prispela k popularite pretekov v modifikovaných športových  autách v Spojených štátoch.

Jedným z míľnikov v dejinách Toyoty v Severnej Amerike bola premiéra pick-upu Stout v roku 1964. V priebehu 2 rokov Američania kúpili 4000 exemplárov. Tento model reprezentuje v múzeu červený Stout z roku 1967.

Medzi prvými osobnými automobilmi, ktoré debutovali v Amerike, bola Toyota Corona z roku 1965. Auto s motorom s objemom 1,9 l malo dvakrát väčšiu výkonnosť ako mnohí obľúbení konkurenti. V roku 1966 v Amerike kúpili 14 764 exemplárov, čo bol v tých časoch veľký úspech.

Na výstave najstarších áut je možné nájsť aj vozidlo, ktoré na prvý pohľad vyzerá ako Model AA z roku 1936, nalakovaný čiernou a slivkovou farbou. Až pri bližsom pohľade je jasné, že je to špeciálny projekt firmy Toyota Technocraft, postavený na základe vtedajšieho Hiluxa.

Začiatky amerických fabrík Toyota
V múzeu v Torrance si možno pozrieť aj tri automobily, ktoré ako prvé zišli z výrobných pásov vo fabrikách Severnej Ameriky. Vo fabrike New United Motor Manufacturing Inc. v Kalifornii ako prvá vznikla v roku 1987  Corolla FX16. O dva roky neskôr bola v novootvorenej fabrike Toyota Motor Manufacturing Kentucky vyrobená ako prvá Camry LE. Ešte v tom istom roku 1989 výrobný pás v Kentucky opustilo viac ako štvrť milióna vozdidiel modelu Camry.

Podnik Toyota Motor Manufacturing Canada bol otvorený v roku  1990. Prvé auto, ktoré v ňom vyrobili, bol sedan Corolla LE. Kanadská fabrika są vo veľkej miere pričinila k zvýšeniu globálneho predaja Corolly. V júni 1990 zaznamenal najpredávanejší model 15 miliónov predaných áut. Dnes je to takmer 45 miliónov.


Klasici úspechov
V Múzeu Toyoty v Kalifornii môžeme nájsť aj pamiatky športových úspechov. Na začiatku je to pomerne prekvapujúce vozidlo v tejto kolekcii – Prius druhej generácie. V auguste 2004 Prius zaznamenal rýchlosť 210,35 km/h na trase  Bonneville Salt Flats, vďaka čomu vznikla nová trieda hybridných áut v slávnych pretekoch National Speed Week.

Viac ako desaťročie predtým, sa na tej istej trase  Toyota MR2 z roku 1991 rozbehla rýchlosťou 382,94 km/h. K športovému šialenstvu prispel aj automobilový pretekár  Rod Millen, ktorý v roku 2000 extrémne upravil model Celica siedmej generácie. Jeho Ultimate Celica bol neskutočne výkonný, 500-koňový štvorkolesový stroj. Asi najzaujímavejším z tejto kolekcie je   IMSA GTU-class Celica, vyvinuté TRD, ktorá v roku  1985 vyhral  4 preteky v International Motor Sports Association (IMSA) GT Championship. Pozornosť návštevníkov múzea však rovnako priťahuje aj Toyota IMSA GTP Eagle MkIII, ktorá má na konte 21 víťazstiev v 27 pretekoch.

Pozoruhodná zbierka automobilov Toyota sa nemôže zaobísť bez športového kupé 2000GT. V múzeu v Kalifornii są nachádzajú 3 exempláry, z ktorých najzaujímavejším je  Golden Car. Toyota vyrobila iba dva takéto automobily, pokryté zlatým lakom a vozidlo vystavené v Torrance zdobilo stánok Toyoty na 14. veľtrhu Tokyo Motor Show v roku 1967.  Modelka, ktorá mala zvýrazniť atraktívnosť tohto auta, bola samotná Twiggy. Japonské superauto są jej tak páčilo, že hneď po premiére si kúpila vlastný exemplár.

2000GT, to bol zasa jeden z najatraktívnejších kúskov zberateľských aukcií. Druhým je Land Cruiser FJ40. Klasický teréniak vystavený v Toyota USA Automobile Museum pochádza z roku  1979 roku a na tachometri má len 3 tisíce míľ.  Je to pravdepodobne najmenej používaný a najviac zachovalý originálny model FJ40 na svete. Auto je vybavené v tých časoch luxusným posilňovačom riadenia  a posilňovačom bŕzd.

Európske múzeá motorizácie
Toyota zatiaľ ešte neotvorila svoje múzeum v Európe, ale milovníci motorizácie sa nemôžu sťažovať na nedostatok inštitúcií tohto druhu iných značiek. V Stuttgarte na hostí čakajú múzeá Porsche a Mercedes, v mníchove sa svojou históriou chváli BMW. Vo švédskom Gothenburgu je múzeum Volvo a v Taliansku múzeá Ferrari, Lamborghini a Alfa Romeo. Peugeot predstavuje svoju históriu v meste Sochaux, Citroen v Aulnay-sous-Bois a Renault v Plessis-Robinson v severnom Francúzsku. V českej Mladej Boleslavi sa nachádza Múzeum Škody. Prekvapením môže byť sídlo múzea britskej značky Rolls-Royce v rakúskom meste Dornbirn pri Bodamskom jazere.