Marketing reklama, inzercia ... IV.
Rozoberieme si pojem reklama. Všeobecne povedané: reklama = podpora marketingu, podpora predaja.
V dnešnej dobe vládne na trhu obrovská konkurencia. Ak chcete byť úspešní, bez kvalitnej reklamnej kampane sú šance mizivé. Pri plánovaní podnikateľskej aktivity preto na reklamu nikdy nezabudnite. Predíte tým sklamaniu
z neúspechu. Naopak, vhodne zvolená propagácia výrobkov či služieb, Vás pomaly začne posúvať dopredu. Na začiatku podnikania je potrebná masívnejšia kampaň typu „dostávam sa do povedomia verejnosti“. Po čase je možné náklady na reklamu „optimalizovať“ – nikdy nie prestať! (zíde
z očí , zíde z mysle).
V praxi sa stretávame s argumentom „nič som z toho nemal“ – v preklade: nezvýšili sa mi príjmy. Nesprávne rozmýšľanie. Veľa podnikateľských subjektov chce zbohatnúť zo dňa na deň. Pri serióznom podnikaní je takéto zmýšľanie absolútne nereálne. Takto to funguje snáď v politike, ale zásadne nie pri budovaní firmy. Tým, že sa firma prezentuje, „buduje značku“ dostáva sa pomaly, ale iste do povedomia verejnosti. Cielením prezentovaním loga – značky upevňuje svoje pozície na trhu. Vhodne zvolená reklamná kampaň
= vybudovanie dobrej serióznej značky = najdôležitejšia cesta k úspechu,
k budúcej prosperite. Ak Vás ľudia poznajú, máte napoli vyhraté. Druhá polovica úspechu spočíva v kvalitných službách, korektnosti a dôležitý je aj Váš úsmev pri kontakte s klientom.
Ale vráťme sa. Je jasné, že časť príjmov musíme plánovať na prezentáciu. Aké sú možnosti? V inzertných médiách inzerciu môžeme rozdeliť do dvoch hlavných bodov: a) ak chceme zvýšiť okamžitý predaj, tzv. „akciu“ – zvolíme primeraný text na väčšej inzertnej ploche + doplníme fotografiou; b) ak nám firma funguje zvolíme menšiu inzertnú plochu. Na tejto prezentujeme značku, logo, prípadne základné info o firme. Posilňujeme a udržiavame si týmto ťažko vybojovanú pozíciu na trhu. Veľmi dôležité! Výrok „my nepotrebujeme reklamu máme dosť roboty“ považujeme za totálny vlastný gól. Prečo? Nastupujú nové dravé firmy a keď si nebudete posilňovať pozíciu na trhu, tieto Vás
z neho vytlačia. Potom bude neskoro, nebude práca, nebudú príjmy a nebude začo upevňovať stratené pozície.
Samostatnou možnosťou Vašej prezentácie je sponzorstvo. Je nesmierne dôležité z hľadiska charity. Nikdy nezabúdajme na solidaritu. Ak je čo len trocha možné, treba pomôcť. Vaše logo sponzorstvom získava image. Nehovoriac už o Vašom vynikajúcom vnútornom pocite – dokázal som pomôcť...
Nabudúce si povieme niečo o úskaliach rokovaní pri zadávaní rôznych druhov reklamy.
Vaše otázky, skúsenosti resp. pripomienky môžete napísať na e-mail: trade.tising@kios.sk; alebo sa zaregistrujte do diskusie na www.tisingplus.sk/inforevue v rubrike NA TÉMU... podrubrika: marketing
DJ