Marketing, reklama, inzercia... II.

MARKETING, REKLAMA, INZERCIA...2

V predchádzajúcom článku (v TP č.36) sme si povedali základnú zásadu efektívnej inzercie. Dnes si niečo povieme o výbere médií, kam zadať inzerciu, aby bola čo najúčinnejšia. Tieto riadky sú určené predovšetkým živnostníkom, či menším firmám, vynecháme teda pri výbere TV, rozhlas bilboardy. Menšie firmy, vzhľadom k svojim potrebám, majú široký výber možností, kde inzerovať. Počnúc inzertnými novinami distribuovanými zadarmo do schránok, cez kupované noviny, rôzne druhy letákov a katalógov, cez výlep plagátov na pevných plochách výkladov, mapy či dopravné prostriedky, až po reklamu na internete. Pri rozhodovaní, kam umiestniť finančné prostriedky do reklamy, sa zásadne rozhodujeme pre to médium, z ktorého budeme mať najväčšiu návratnosť investície. Úplne presne sa na túto otázku odpovedať nedá. Iný druh reklamy potrebuje stavebník, iný druh potraviny. Všeobecne platí, že pečivo kupujeme v potravinách a stavebný materiál v stavebninách. Podobne je to aj s inzerciou. Vychádzajúc z tohto faktu sa prikláňame k umiestneniu reklamy do média na tento účel určenému, t.j. do inzertných novín. Ich zásadnou neoddiskutovateľnou prednosťou je fakt, že sú distribuované do všetkých schránok regiónu. Zasiahnu najširšie spektrum potencionálnych klientov.
Podľa prieskumov ich číta až 80 % odberateľov. Majú suverénne najvyššiu čítanosť spomedzi tlačovín distribuovaných zadarmo do domácností.
Pouvažovať treba aj o inzercii v kupovaných novinách. Ich nevýhodou je, že zasiahnu len čiastočne spotrebiteľskú klientelu. Výhodou je, že ak si ich už niekto kúpi, prečíta ich celé vrátane inzercie.
Samostatnou kapitolou je inzercia na internete, ktorý je najprudšie sa rozvíjajúcim reklamným médiom. U nás je zatiaľ málo domácností vybavených internetom. Staršia generácia je konzervatívna, viac „študuje" reklamné tlačoviny. Je dobré preto občas vytvoriť vlastný leták. Návratnosť takejto investície pri distribúcii do schránok je zaručená.
Na druhej strane je otázny výsledok pri vložení prostriedkov do rôznych máp a lepených plagátov. Samostatnou kapitolou sú výklady. Popísané niekde dokonca voľnou rukou pôsobia neesteticky a klientov doslova odpudzujú. Takúto reklamu nedoporučujeme...
O dva týždne si povieme niečo na tému  inzertnÉ novinY.
Vaše otázky, skúsenosti resp. pripomienky môžete napísať na e-mail: trade.tising@kios.sk; alebo sa zaregistrujte do diskusie na www.tisingplus.sk/inforevue v rubrike NA TÉMU... podrubrika: marketing

DJ