Maglev – zázrak na trati
Vlak bez kolies a bez motora. Neveríte? V takom prípade si naštudujte slovo maglev, čo je vlastne vlak postavený na princípe magnetickej levitácie. Do očí bije, že od tohto slovného spojenia je odvodené aj pomenovanie maglev.
Tento najrýchlejší vlak na svete spotrebuje oproti bežným vlakom menej energie, pretože sa nedotýka koľajnice a odpor, ktorý by vznikal trením, je v prípade maglevu minimálny. Dosiahnutá rýchlosť maglevu je okolo 480km/h, rýchlostný rekord je vyšší ešte o dobrých pár desiatok km. Čisto teoreticky nie je rýchlosť maglevu limitovaná, v praxi je limitom odpor vzduchu a ako inak: spotreba energie. Nielen rýchlosť je však jeho silnou stránkou. Maglev je takmer nehlučný.
Princíp fungovania maglevu spočíva v už spomenutej magnetickej levitácii, teda vznášaní sa na vzduchovej poduške nad koľajnicou. Vlak je nadnášaný tak, že na koľajnici i na spodnej časti vlaku sú pripevnené elektromagnety. Maglev sa posúva po trati zhruba 1cm nad koľajnicou.
Ak vás napadne myšlienka, prečo sa takéto rýchle vlaky s nižšou spotrebou nepreháňajú hore-dole po svete vo väčšom počte, odpoveď je ľahká: prevádzka maglevov by bola síce lacnejšia ako pri bežných vlakoch, avšak trate pre tieto rýchle vlaky sú bezkonkurenčne finančne najnáročnejšími. Z bezpečnostných dôvodov musia byť trate pre maglevy stavané v tuneloch alebo mostoch, čo ich ešte viac predražuje. Napriek tomu sa môžete s týmto druhom vlakov, pri ktorých bledne od závisti i slávny Šinkansen, stretnúť predovšetkým v Japonsku, Číne a v Nemecku.
Ivana Rodáková