Lexus: 3 x luxus & hybrid
Japonský výrobca prémiových áut v roku 1989 s modelom Lexus LS ovládol segment reprezentatívnych limuzín. O necelých desať rokov vytvoril triedu luxusných SUV-čiek a predstavil model RX. Úspech zopakoval kompaktný crossover Lexus NX a dnes má rovnaké šance vrtký mestský Lexus UX.
Od ostatných značiek na európskom trhu sa odlišuje tým, že ako jediný ponúka všetky modely vo verzii s hybridným pohonom. Týka sa to, samozrejme, aj crossoverov s pohonom všetkých kolies.
Pri hybridných teréniakoch Lexusu systém 4x4 realizuje E-Four, pri ktorom kolesá prednej nápravy poháňa hybridná jednotka, zatiaľ čo zadná náprava je vybavená dodatočným elektromotorom. Celok riadi rafinovaná elektronika, ktorá prepína do režimu pohonu všetkých kolies až v prípade šmyku zadných kolies – teda len v situáciách, keď je to potrebné – a presne generuje krútiaci moment prenášaný na zadnú nápravu. To zabezpečuje optimálne jazdné vlastnosti a nezvyšuje spotrebu paliva na rozdiel od konvenčných riešení.
Lexus RX
Prelomový crossover uvedený na trh v roku 1998 sa rýchlo stal bestsellerom značky a dočkal sa už štvrtej generácie. Hybridná jednotka modelu RX 450 h využíva 3,5-litrový benzínový motor V6 s výkonom 236 k (193 kW) a s maximálnym krútiacim momentom 335 Nm. S ním spolupracuje elektromotor s výkonom 167 k (123 kW) a s krútiacim momentom 139 Nm. Druhý elektromotor, ktorý má na starosti výlučne pohon zadnej nápravy, má výkon 68 k (50 kW) a krútiaci moment 139 Nm. Spolu vyvinú maximálny výkon 313 k (230 kW), čím zaručujú maximálnu rýchlosť 200 km/h a zrýchlenie z 0 na 100 km/h v priebehu 7,7 sekúnd. Pri tomto výkone predstavuje priemerná spotreba paliva v zmiešanom cykle iba 7,7 l na 100 km a emisie CO2 – 122 g/km.
Stojí za zmienku, že v tomto roku popri predchádzajúcej verzii s konvenčnou päťmiestnou kabínou sa do ponuky dostala aj verzia dlhšia o 110 mm s komfortnou kabínou pre sedem ľudí a prispôsobiteľným batožinovým priestorom.
Lexus NX
Kompaktný Lexus NX (na trhu od roku 2014) sa v popularite bleskovo vyrovnal väčšiemu bratovi a v Európe sa stal najpredávanejším modelom značky. Skúsenosti z predaja jednotlivých generácií modelu RX viedli k tomu, že hybridná verzia NX sa dostala na trh prakticky súčasne s konvenčnou a tešila sa obrovskému dopytu najmä na starom kontinente. V západnej Európe predstavujú hybridy v súčasnosti okolo 95 percent predaja Lexusu.
Hybridný Lexus NX s pohonom všetkých kolies je vybavený 2,5-litrovým motorom s Atkinsonovým cyklom s výkonom 155 k (114 kW) a s maximálnym krútiacim momentom 210 Nm, v kombinácii s elektromotorom s výkonom 143 k (105 kW) a krútiacim momentom 270 Nm. Pohon zadných kolies zabezpečuje elektromotor s výkonom 68 k (50 kW). Celkový výkon hybridnej pohonnej jednotky je 197 k (145 kW), čo znamená maximálnu rýchlosť 180 km/h a zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 9,2 sekúnd pri priemernej spotrebe paliva v zmiešanom cykle približne 5,3 l na 100 km a emisiami CO2 na úrovni 117-123 g/km.
Lexus UX
Tento rok sa dostáva do predaja najmenší crossover značky nazvaný UX (Urban Explorer). Svižné a pohodlné vozidlo vo verzii UX 250 disponuje hybridnou pohonnou jednotkou štvrtej generácie s celkovým výkonom 178 koní (131 kW) s dvojlitrovým zážihovým motorom. Kvôli minimalizovaniu straty energie v dôsledku trenia a tepla bolo vybavené novou, menšou a ľahšou prevodovkou. Nová je aj batéria. Je typu NiMH (nikelmetalhydrid), ma menší chladiaci systém a kompaktné rozmery umožnili jej umiestnenie pod zadné sedadlá, čím sa znížilo ťažisko a zväčšil batožinový priestor. Pokrokový pohon 4x4 nazvaný E-Four umožňuje prenášať dokonca až 80 percent krútiaceho momentu na kolesá zadnej nápravy pri rýchlosti 70 km/h, čo zabezpečuje lepšiu ovládateľnosť a stabilitu aj v ťažších jazdných podmienkach.