Home office je nový štandard. Máte k nemu doma potrebné vybavenie?

Ak firmám na európskom trhu ukázal rok 2020 vôbec niečo pozitívne, pravdepodobne to bola efektivita zamestnancov pracujúcich vzdialene z domova. K tomu totiž boli prinajmenšom slovenskí zamestnávatelia vo veľkej miere vždy skeptickí a možnosť home office sa v zamestnaneckých benefitoch objavovala len zriedka. Prvá vlna pandémie koronavírusu však veľké či malé spoločnosti donútila vymyslieť spôsoby, ako so svojimi zamestnancami fungovať aj na diaľku, a tak je možnosť práce z domu hojne využívaná aj teraz a počíta sa s tým aj do budúcnosti. Zariadenie domáce pracovne by ste preto nemali podceňovať, dosť možné, že budete prácou z domova tráviť väčšinu pracovnej doby.

Vyberte si správne miesto

Z hľadiska efektivity a vášho komfortu je však pre zriadenie pracovne alebo pracovného kúta dôležité nájsť to správne miesto. O to skôr to platí, ak neobývate domácnosť sami. Pracovný kútik by tak mal byť situovaný niekde, kde budete mať na prácu pokoj, kde vás nič nebude rozptyľovať a kde budete môcť v pokoji viesť prípadné hovory či videokonferencie. Ak disponujete miestnosťou naviac, máte napoly vyhraté, ale zúfať nemusíte ani v opačnom prípade. Prejdite si váš byt a zamyslite sa nad tým, kde cez deň strávi zvyšok rodiny minimum času. Väčšinou sa jedná o spálňu alebo obývačku, naopak úplne nevhodná je na tento účel kuchyňa, kde sa často pohybujú ostatní a nezriedka sa v nej používajú najrôznejšie kuchynské spotrebiče, ktoré robia veľa hluku.

Akonáhle máte vytipované miesto, vykonajte potrebné merania a zistite, či sa do danej miestnosti vy a nutné vybavenie vojdete. Teoreticky nepotrebujete bohvieako veľký priestor, ale bohato vám bude stačiť miesto na stôl, stoličku a nejaký odkladací stolík či poličku. Pozor si dajte aj na to, aby nebolo toto miesto zrovna tým jediným miestom v byte, kde je mizerný internet, a v blízkosti musia taktiež byť elektrická zásuvka.

Kúpte si potrebný nábytok

Čo sa týka vybavenia a nábytku, môžete na začiatok premýšľať minimalisticky a zaobstarať si len obyčajný stôl a stoličku. Na tej však nešetrite. Pokiaľ na nej totiž strávite niekoľko hodín denne, mala by byť kvalitná. Správna kancelárská stolička dokáže zabezpečiť správne držanie tela, eliminuje bolesť chrbta a predchádza zdravotným problémom spojeným s dlhým a nekvalitným sedením. Kancelársku stoličku pritom nekúpite nijako draho, teraz ju so zľavou kúpite napríklad na e-shope Hawaj.sk, kde ponúka nepreberné množstvo kancelárskych stoličiek za výpredajové ceny.

Pri stole nezabudnite na aspoň minimálny úložný priestor. Oceníte poličky pod pracovnou doskou alebo šuplíky, do ktorých môžete schovať najrôznejšie drobnosti. V dnešnej dobe sa však predávajú aj najrôznejšie krabičky, ktoré môžete voľne rozmiestniť na stole a ktoré schovajú veci ako písacie potreby a pod. Potrebovať potom možno budete aj odkladací stolík niekde v blízkosti pracovného kútiku alebo pár poličiek, ktoré pojmú najrôznejšie dokumenty, šanóny, atď.

Ak vám robí problém sa zorientovať v pracovných úlohách, porozmýšľajte nad zaobstaraním kalendára či nástenky, na ktorú si jednoducho môžete napísať zoznam vecí k vypracovaniu na nasledujúce obdobie. Všetko tak budete mať prehľadne na očiach a nestane sa, že by ste na niečo zabudli.

Nezabudnite na osvetlenie

Ak sa nachádza váš pracovný kútik v blízkosti okna, môžete jasať. Prirodzené svetlo je pre prácu totiž absolútne najlepšie. Aj tak sa však môže stať, že budete musieť niekedy pracovať aj za tmy, a tak odporúčame ku stolu zaobstarať aj obyčajnú písaciu lampu. Pozor si však dajte na typ žiarovky, ktorú do lampičky zaobstaráte. Svetlo by nemalo byť príliš ostré a biele, zamerajte sa skôr na teplé odtiene, ktoré toľko nedráždia oči. Po večeri strávenom nad prácou túto voľbu oceníte.