Gran Turismo oslavuje 25 rokov
Jedna z najpopulárnejších herných sérií z pretekárskeho prostredia tento rok oslávi štvrťstoročie od vydania svojho prvého diela. Spolu s týmto výročím aktuálne vychádza nový diel s názvom Gran Turismo 7, ktorý je u nás dostupný od 4. marca. Ako sa za posledných 25 rokov séria vyvíjala a čo sa za tú dobu udialo vo svete klasických automobilov?
Hra Gran Turismo, je dostupná od prvého dielu na konzolách PlayStation a pochádza z dielne štúdia Polyphony Digital. Aktuálne vychádza v poradí jej ôsmy kompletný diel, okrem nich bolo ale predstavených aj niekoľko ďalších menších titulov s Gran Turismo tematikou. S počtom 80 miliónov kusov predaných kópií celosvetovo je druhou najúspešnejšou hrou pretekárskeho žánru všetkých čias.
Prvý diel vydaný už v roku 1997 na prvú generáciu konzoly PlayStation. Obsahoval na svoju dobu slušný počet 178 vozidiel, medzi nimi dominovali modely japonských značiek Toyota, Nissan a Honda. Hneď prvý diel série sa stal najpredávanejšou hrou na PlayStation 1 s počtom cez 10,8 miliónov predaných kópií.
Počas toho, čo si herní nadšenci mohli v Gran Turismo 1 testovať svoje schopnosti v japonských autách na jednej z 11tich tratí, v našich končinách bol uvedený jeden z ikonických modelov českej značky Škoda. Dlhodobo najpredávanejší model Octavia už na konci roka 1996 predstavila svoju prvú generáciu, v nasledujúcich rokoch naberala na popularite a dodnes je najdlhšie vyrábaným vozom Škodovky. Pri pohľade do zahraničia vyčnieva v roku 1997 uvedenie prvého masovo predávaného vozu s hybridným pohonom v podobe Toyoty Prius.
Revolúcia na začiatku nového tisícročia
Iba o dva roky neskôr bol uvedený druhý diel série ponúkajúcej výrazne vyššie množstvo herného obsahu. Predaje atakovali prvý diel a hoci ho nakoniec neprekonali, v spojení s prvým dielom Gran Turismo výrazne formovalo budúcu tvár celého žánru závodných hier. Tretí diel prišiel v roku 2001 a bol uvedený už na druhej generácií PlayStation konzol. To umožnilo veľmi výrazný grafický pokrok, ktorý zásadne prispel k počtu necelých 15 miliónov predaných kópií, čo je dodnes platný rekord celej série. Štvrté Gran Turismo prišlo v roku 2004 a ako prvé čiastočne ponúklo herný zážitok v HD rozlíšení.
Svet automobilizmu sa po roku 2000 vydal cestou implementácie najrôznejších moderných technológií k výrobe inteligentných vozov. V autách sa začali postupne objavovať asistenčné systémy, ako sú ABS, senzory zabraňujúce kolíziu a ďalšie. V roku 2005 bolo uvedené revolučné Bugatti Veyron, najrýchlejšie sériové vyrábané auto na svete. S výkonom atakujúcim 1000 koní sa mohlo pochváliť dodnes ťažko predstaviteľnou maximálnou rýchlosťou 400km/hod.
Elektro budúcnosť v reáli aj v hre
Najdlhšie si na nový plnohodnotný diel museli fanúšikovia série počkať pred vydaním päťky. Gran Turismo 5 dorazilo v roku 2010 na nový PlayStation 3 a ponúklo veľkorysý počet cez 1000 vozov. Obsah si naviac hráči mohli po prvý krát rozšíriť vďaka DLC – nákupom dodatočného obsahu rozširujúceho základnú verziu hry. Šiesty diel obohatil ponuku vozov o ďalších 200 strojov vrátane zástupcov dodnes populárnej kategórie FIA GT3. Posledným dielom pred tohtoročným vydaním očakávanej sedmičky bolo Gran Turismo Sport uvedené v roku 2017, ktoré sa mohlo okrem iného pochváliť robustným rozhraním pre online hranie.
Zatiaľ čo vo svete Gran Turismo sa počas poslednej dekády objavovalo obrovské množstvo tých najvýkonnejších áut, v tom reálnom sa celý svet upínal naopak ku znižovaniu ich počtov v centrách miest a k ekologickej tematike. Dochádzalo ku zníženiu emisií, znižovanie objemov motorov a čím ďalej väčšiemu zameraniu sa na elektromobilitu. Výrazným míľnikom sa v tomto ohľade stalo uvedenie vozu Tesla Model S, ktorý svojím dizajnom a technológiami vyvolal reakciu všetkých veľkých automobiliek, ktoré budúcnosť modelov vidia práve v elektro pohone.
Tento trend sa prejavuje aj v práve vychádzajúcej novinke Gran Turismo 7, kde bude okrem iného k dispozícií aj športový elektro voz Porsche Vision Gran Turismo. Ultimátny zážitok pre všetkých milovníkov áut v tejto hre umocní technológia ovládača DualSense, s ktorou hráči pocítia v rukách každú drobnú nerovnosť terénu. Tvorcovia nového dielu spolupracovali aj s výrobcami pneumatík, vďaka čomu ovládač dokáže veľmi reálne simulovať tiež šmyk a pretáčanie či nedotáčanie kolies. Veľkú pozornosť vývojári venovali tiež zvuku, ktorý je najlepšie si vychutnať so slúchadlami Pulse 3D. Okrem realistického burácania motorov jednotlivých áut v ktorých hráč dokáže zachytiť aj drobné detaily, ako je napríklad vietor, dopadajúce lístie kvapky dažďa ale aj priestorové odrazy zvukov od okolitých prekážok. Hra vychádza 4. marca na herných konzolách PlayStation 5 a PlayStation 4.