Eisenhowerova technika vám pomôže stanoviť priority v nabitom pracovnom diári

Väčšina z nás je každodenne zavalená fúrou povinností, čo sa spája so stresom. Avšak nemusí to tak byť. Stačí úlohy rozdeliť podľa priorít a naučiť sa prácu delegovať na ostatných. Pýtate sa ako? Vyskúšajte Eisenhowerovu techniku.

O 34. americkom prezidentovi Spojených štátov amerických ste už možno počuli. Bol ním D. D. Eisenhower. Na čele USA bol v rokoch 1953 až 1961. Keďže americký prezident musel denne robiť veľa rozhodnutí a bol nútený vybrať si z množstva dôležitých i naliehavých úloh, prišiel s metódou, ktorá sa dnes nazýva Eisenhowerova matica. Jej podstatou je rozlišovanie medzi úlohami, ktoré sú dôležité a naliehavé. Dnes je táto metóda neodmysliteľnou súčasťou time managementu.

Dôležité verzus naliehavé úlohy. Aký je medzi nimi rozdiel?

Prezident Dwight D. Eisenhower bol toho názoru, že pre človeka je dôležité naučiť sa rozlišovať medzi dôležitými a naliehavými úlohami. Problém je v tom, že väčšina z nás preferuje naliehavé činnosti pred dôležitými, pričom naliehavé nemusia byť pre dosiahnutie vlastných cieľov dôležité.

Eisenhowerova matica vám pomôže toto nutkanie prekonať a venovať sa prioritne dôležitým úlohám, ktoré vedú k dosiahnutiu vašich cieľov a vytúženej odmene.

Kľúčom k správnemu používaniu Eisenhowerovej matice je správne identifikovať úlohy, ktoré sú naliehavé a dôležité. Naliehavé úlohy sú také, ktoré zvyčajne vyžadujú okamžitú pozornosť, pretože horí termín. Ak ich neurobíte, má to svoje dôsledky. Dôležité úlohy sú prospešné pre dosiahnutie vašich dlhodobých osobných či profesijných cieľov, ktoré si vyžadujú plánovanie, aby boli splnené.


Zdroj: freepik.com

Máte diár plný úloh? V pokoji si každé ráno sadnite a určite priority

Ak sa každý večer alebo skoro ráno venujete plánovaniu dňa, využite Eisenhowerovu techniku pri plánovaní úloh. Ako na to?
Najskôr je potrebné pochopiť, aký je rozdiel medzi dôležitými a naliehavými úlohami.

  • Prvé budú tie, ktoré sú dôležité pre vás. To znamená, že vedú k dosiahnutiu vašich cieľov na osobnej či profesionálnej úrovni.
  • Naliehavé činnosti predstavujú tie, ktoré si vyžadujú váš čas a pozornosť, avšak súvisia s dosahovaním cieľov iných. Problém je v tom, že ak ich nevybavíte včas, má to negatívne dôsledky.


Zdroj foto: freepik.com

Začínate s Eisenhowerovou technikou? V tom prípade môžete začať rozdelením úloh do týchto dvoch kategórií, pričom ako prvé vyriešite dôležité úlohy. Ideálne je však rozdeliť úlohy podľa matice do štyroch kategórií. Pokojne si rozdeľte stranu v diári na 4 časti nasledovne:

  • Ako prvé vykonajte úlohy, ktoré ste označili za dôležité a naliehavé zároveň.
  • Do druhého okienka si zaznačte tie, ktoré sú dôležité, avšak nie sú naliehavé. To znamená, že ich nemusíte robiť medzi prvými, ale dajú sa odložiť na neskôr a vykonať ich v priebehu dňa.
  • Prioritou číslo tri budú pre vás nedôležité úlohy, teda také, ktoré nevedú k dosiahnutiu vašich, ale cudzích cieľov, no zároveň sú naliehavé. Ak je to možné, môžete ich delegovať na iných.
  • Do štvrtej časti okienka si vypíšte tie činnosti, ktoré sú nedôležité a nenaliehavé. Popremýšľajte, či je naozaj potrebné sa im venovať, alebo ich môžete vyriešiť vtedy, keď budete mať na to čas.

Mirka