Čoraz viac detí navštevuje logopéda
Počet detí s poruchami reči a jazyka pribúda. Tvrdia to logopédi. Odborníkov, ktorí sa takýmto deťom venujú je však na Slovensku málo. Rezort školstva preto chce posilniť štúdium logopédie. Odborníčka radí, kedy by mali rodičia spozornieť.
Deti s poruchami výslovnosti v triedach pribúdajú. Rodičia majú často obavy, že ak dieťa nevie povedať nejakú hlásku, nemôže ísť do školy. Logopedička Mgr. Adriana Vigodová ale vysvetľuje: „ To, že dieťa napríklad neovláda hlásku R, nie je dôvodom na odklad školskej dochádzky. Jazykový systém je komplexný systém viacerých zručností, ktorý musí byť správne a podrobne zdiagnostikovaný.“ Odborníci sledujú u predškolákov niekoľko ďalších faktorov, ktoré môžu ovplyvniť nástup do prvého ročníka. „Sledujeme pamäť, schopnosť rozložiť slovo na slabiky, na jednotlivé hlásky, porozumenie inštrukciám, gramatiku dieťaťa, rýchle pomenovanie predmetov, slovnú zásobu, výslovnosť,“ dodala Vigodová. Odklad školskej dochádzky je však v kompetencii psychológov.
Rodičia v hlavnej úlohe
Rodič je najdôležitejší prvok pri terapii dieťaťa. Logopédi ho považujú za takzvaného spolupracovníka. „Snažíme sa v našej ambulancii vždy rodičov vzdelávať, nie len čo majú doma s dieťaťom robiť, ale aj prečo, aby naozaj rozumeli terapeutickému plánu, ktorý sme si nastavili. Je potrebné, aby rodičia vyhľadali logopéda včas. Je prežitkom, že čakáme do 3 rokov, kým sa dieťa “rozrozpráva“ alebo, že výslovnosť treba riešiť až, keď je dieťa predškolák, ” vysvetlila logopedička Adriana Vigodová.
Čo si majú rodičia všímať?
Podľa logopedičky existujú dva hlavné typy porúch výslovnosti. „V prvom prípade dieťatko nevie vysloviť nejakú hlásku R/L/sykavky a podobne. Napríklad v slove CIBUĽA, dieťa povie C, ale povie ho nesprávne, povie ho medzi zubami. Ide o artikulačný, motorický problém. Druhý deficit je fonologický. Dieťa síce dané hlásky dokáže po nás zimitovať, ale v spontánnej reči nevie nájsť ich adekvátne miesto v slove, napríklad TOPÁNKY vysloví ako NONANKY, a to napriek tomu, že vie P a T povedať . Problém je na úrovni spracovania reči,“ vysvetlila logopedička. Veľmi často však deti nemajú problém len s výslovnosťou. Oslabené môžu byť aj iné jazykové oblasti. „Obmedzená slovná zásoba, porucha porozumenia, nedovyvíjaná gramatika viet, pamäť či slabá pozornosť dieťaťa. Všetko toto by sa malo trénovať pred nástupom do povinnej školskej dochádzky, aby sme v čo najväčšej miere mohli predchádzať poruchám učenia,“ dodáva logopedička.
Terapiu spríjemňujú hravou formou
Logopedické tréningy dnes už spríjemňujú rôzne hry. Odborníci ich odporúčajú aj rodičom, keď s dieťaťom trénujú. Čítať si cieľové slová stále dookola by dieťa nebavilo. „Chceme, aby správna výslovnosť bola prítomná počas viacerých situácií počas dňa, nie len pri opakovaní. Hry, ktoré si zvykneme vyrobiť na konkrétne hlásky - napr. pexeso, domino, kvarteto, čierny Peter, potom používame v terapii. Hra je pre deti motivácia a nám umožňuje robiť terapiu zábavnou.“ vysvetľuje Adriana Vigodová. Keďže logopedické ťažkosti nie sú len o nesprávnej výslovnosti ale napríklad aj o nedostatočnej slovnej zásobe, hry dokážu komplexne riešiť problematiku. „Často si vytvárame príbehy, rozprávky a podobne. Cez hry vieme rozvíjať aj slovnú zásobu, pozornosť, alebo aj gramatiku našich detí. V rámci našich terapii používame hry veľmi často,“ dodala Adriana Vigodová. Odborníčka na spoločenské hry Štěpánka Zoubková zase vysvetľuje, ako môže pomôcť napríklad pexeso. „Pexeso je vhodná pomôcka pre rozvoj mozgu, či rozvoj pamäte a pozornosti, preto ho vždy odporúčame aj škôlkarom,“ vysvetľuje Štěpánka Zoubková.
Rezort školstva zvýši kapacity
Každý rok sa na pracovný trh dostane asi 20 logopédov. Podľa odborníkov je to málo, a stáva sa, že mnohí nedokážu poskytnúť pacientom termín okamžite. Rezort školstva však navrhuje posilniť kapacity študijných odborov na 30 študentov. „Je určite dobré, že bude v jednom ročníku navýšený počet logopédov. Stále to však vnímame ako prvý krok ku zmene. Je potrebné pracovať aj na zmenách v ďalšom vzdelávaní, ktoré umožňuje logopédom napríklad otvoriť novú ambulanciu,“ upozornila logopedička Vigodová.