Až 70 % Slovákov si myslí, že pitný režim dodržiava správne

    • Správny pitný režim deklaruje viac ako dve tretiny respondentov, najčastejšie pritom ide o mužov, starších ľudí a obyvateľov väčších miest.
    • Denne/niekoľkokrát týždenne pije minerálky až 62 % opýtaných. Pri kúpe najčastejšie prihliadajú na chuť, značku a obsah minerálnych látok.
    • Gastroenterológ Ladislav Kužela tvrdí, že v správnych návykoch dodržiavania pitného režimu máme medzery. Potvrdili to aj niektoré zistenia prieskumu.

Naše telo je z viac ako polovice tvorené vodou. Pre správne fungovanie nášho organizmu je tak alfou a omegou. Aj napriek tomu však pitný režim častokrát podceňujeme, prípadne ho nedodržiavame správne. To, ako je to naozaj zisťoval nedávny reprezentatívny prieskum, ktorý realizovala renomovaná agentúra FOCUS pre spoločnosť Mattoni 1873. Cieľom prieskumu bolo zistiť aktuálny stav a následne, v spolupráci s odborníkmi, edukovať verejnosť o správnych návykoch či potrebe minerálov v tele.

Výsledky odhalili, že až 70 % ľudí si myslí, že pitný režim dodržiava správne. Okrem čistej vody majú Slováci v obľube neochutené minerálne vody (56 %), čaje (40 %) a kávu (36 %). Veľa však pijeme aj sladené nápoje. Navyše, 12 % respondentov zaradilo do svojich TOP 3 nápojov aj alkohol. „Treba si uvedomiť, že dôležitá je nielen hydratácia ako taká, ale hlavne jej zdroj. Vhodnou voľbou je napríklad nesladená minerálna voda,“ vysvetľuje gastroenterológ Ladislav Kužela.  

Aj keď si často myslíme, že pitný režim dodržiavame správne, robievame chyby a veríme mýtom. Prieskum zaznamenal pozitívne, ale aj negatívnejšie zistenia. Jedným z tých potešujúcich je, že 79 % respondentov pije tekutiny priebežne celý deň. Veľa Slovákov ich pije aj ráno po prebudení (70 %) a 54 % po nich siahne aj pred spaním. Po jedle pije tekutiny až 74 % ľudí, pred jedlom však len 32 %. „Veľa ľudí si myslí, že pitie tekutín počas jedla má zlý vplyv na naše trávenie. Nie je to pravda. Pitie vody pred jedlom má napríklad preukázateľný vplyv na chudnutie, pomáha regulovať pohyby čreva, je nápomocné pri trávení živín v tráviacej trubici a je aj prevenciou pred zápchou,“ upresňuje Kužela.

Menej lichotivé je zistenie, že 85 % Slovákov pije menej tekutín v zime ako v lete. Až 37 % respondentov tiež uviedlo, že mávajú pocit dehydratácie. „Čakať na smäd sa nevypláca. Keď začneme byť smädní, už je väčšinou neskoro a sme už podhydratovaní. Telo nám dáva vedieť, že sme stratili veľa vody. Lepšie je pravidelne vyrovnávať tekutinovú rovnováhu počas celého dňa,“ upozorňuje ďalej Kužela.

Zaujímavé sú aj názory na to, či na správny pitný režim stačí len čistá voda z kohútika. Aj keď 62 % opýtaných Slovákov pije balené minerálne vody často, až 80 % z nich si myslí, že na správny pitný režim ich nepotrebujeme a stačí nám len čistá voda z kohútika. Celkom 60 % respondentov tiež tvrdí, že voda z kohútika je rovnako kvalitná ako minerálna. Je to naozaj tak? Odpoveď na túto otázku nám poskytla aj odborníčka na balneotechniku Jana Ježková. „Áno, náš organizmus hydratuje tak minerálna voda, ako aj voda z kohútika. Je však potrebné podčiarknuť fakt, že prirodzenou súčasťou minerálnych vôd sú aj látky prospešné pre ľudský organizmus. Navyše, minerálne vody majú stále zloženie a jasný pôvod, a teda človek presne vie, čo pije. Medzi výhody minerálok patrí aj to, že si môžeme vybrať z viacerých druhov presne podľa svojej chuti, zdravotného stavu či veku. Praktickou výhodou je samozrejme aj to, že ju môžeme mať pri sebe kdekoľvek a kedykoľvek, a teda stále mať zaistený ten správny pitný režim,“ uvádza Ježková.

Aj k tomuto sa vyjadril gastroenterológ Ladislav Kužela. „Minerálka aj voda z kohútika obsahujú viaceré telu prospešné látky. Výhodou prírodných minerálnych vôd však je, že ich objem je presne špecifikovaný a nie sú pridávané umelo, no pochádzajú priamo z prírody. Sú aj štúdie, ktoré poukazujú na benefity ich pravidelného pitia. Neverte ani mýtom o škodlivosti perlivých variant napríklad v tom, že spôsobujú okyslenie organizmu. Dokážu totiž hydratovať telo rovnako ako neperlivé a štúdie tiež predpokladajú, že nám môžu uľahčiť prehĺtanie, dokážu jedlo v žalúdku udržať dlhšie, môžu tak pomôcť pri chudnutí a sú prospešné aj pre pacientov so zápchou,“ udáva na margo benefitov balených minerálnych vôd.  

Na čo však prihliadame pri kúpe balených minerálnych vôd a aké sú naše chuťové preferencie? Prím hrajú naše chuťové poháriky. Pre 56 % Slovákov je rozhodujúca perlivosť a pre 26 % konkrétne chuťové preferencie. Celkom 29 % prihliada aj na overenú značku a 25 % na obsah minerálnych látok. Menej rozhodujúce sú faktory ako geografický pôvod prameňa, miera mineralizácie či reklama. Zaujímavé je aj to, že až 73 % z opýtaných preferuje minerálky s vyváženou chuťou, pri ktorej ich nič neruší. Správnou voľbou tak môže byť práve prírodná minerálna voda Mattoni, ktorá má prirodzene vyvážený obsah minerálov, čo podčiarkuje jej skvelú neutrálnu chuť bez neželanej dochuti. Vďaka nej sa stala dlhodobo obľúbenou voľbou nielen v našich nákupných košíkoch, ale aj v reštauráciách po celom Slovensku.

O minerálnej vode Mattoni
Mattoni je ikonická značka neodmysliteľne spojená s motívom orla už od roku 1873. Prírodná stredne mineralizovaná minerálna voda s vyváženým pomerom draslíka, horčíka a vápnika, ktoré sú nevyhnutné pre ľudské zdravie. Rodí sa v hĺbke 125 až 230 metrov v panenskej prírode pri Karlových Varoch. Jedinečná poloha na rozhraní Krušných a Doupovských hôr jej dáva nezameniteľnú chuť. Dostupná je v prírodnom neperlivom, jemne perlivom a perlivom variante a ponúka aj široký sortiment ochutených variantov. Viac na www.mattoni.eu.
O Mattoni 1873
Značka Mattoni je súčasťou Mattoni 1873, najväčšieho distribútora nealkoholických nápojov v strednej Európe, s koreňmi siahajúcimi do roku 1873 a ku karlovarskému rodákovi Heinrichovi Mattonimu. Súčasnú podobu získala skupina v 90. rokoch vďaka výrazným investíciám talianskej rodiny Pasquale. Produkty vyváža do 19 krajín sveta, vlastní zahraničné značky minerálnych vôd v Česku, Rakúsku, Maďarsku a Srbsku. Na Slovensku, v Česku, Maďarsku a Bulharsku je výhradným výrobcom a distribútorom nealkoholických nápojov a pochutín značiek firmy PepsiCo.