Automechanici vyvracajú „zimné mýty“ vodičov

Pred jazdou je lepšie zahriať motor, namiesto kvapaliny do ostrekovačov použite domácu zmes alebo pri výmene pneumatík dajte tie menej ojazdené na hnaciu nápravu. To sú príklady originálnych nápadov vodičov, ako sa v zime starať o auto. Sú tieto metódy efektívne? Automechanici ProfiAuto Service, profesionálnej siete autoservisov na Slovensku, overili najrozšírenejšie mýty, ktoré kolujú medzi vodičmi.

Mýtus 1 – Pred jazdou je potrebné zahriať motor

Mnoho vodičov si stále myslí, že v zime by mali pred jazdou motor správne zahriať. Tak naštartujú auto a počkajú niekoľko minút, kým vyrazia na cestu. Počas tejto doby čistia vozidlo alebo škriabu okná. Zahrievanie motora však nemá absolútne žiadne technické opodstatnenie. Navyše môžu vodiči dostať pokutu za porušenie zákona o prevádzke vozidiel v cestnej premávke, pretože zbytočne nechajú motor stojaceho vozidla v chode.

„Zahrievanie motora pred jazdou je jedným z najčastejších mýtov medzi vodičmi. Nie je dôvod to robiť, dokonca ani u starších áut. Niektorí vysvetľujú zahrievanie potrebou získať optimálnu teplotu oleja, aby motor lepšie pracoval. Správna teplota však bude dosiahnutá rýchlejšie počas samotnej jazdy pri nízkych otáčkach, i keď v mrazivej zime sa oplatí niekoľko sekúnd počkať, kým vyrazíte, aby sa olej dostal na všetky potrebné miesta,“ hovorí Lukáš Czauderna, odborník zo siete autoservisov ProfiAuto Service.

Mýtus 2 – Klimatizácia sa púšťa len v lete

Ďalšia mylná predstava, ktorá je u niektorých vodičov stále populárna, je zabúdanie na klimatizáciu v zimných mesiacoch. Pritom na správnu funkciu celého systému musí byť klimatizácia spustená i v zime, ideálne aspoň niekoľkokrát mesačne, a to aspoň na niekoľko minút. Klimatizácia tiež pomôže pri rýchlejšom odhmlievaní skiel, čo sa premietne do pohodlia a bezpečnosti jazdy. Okrem toho v systéme klimatizácie cirkuluje olej spolu s chladivom a má konzervačné a tesniace vlastnosti.

Ak sa naopak klimatizácia nepoužíva niekoľko mesiacov, nemusí na jar dobre fungovať, pretože kompresor bude poškodený v dôsledku nedostatočného mazania. Mechanici zo siete ProfiAuto Service odhadujú, že každé piate vozidlo, ktoré k nim príde do dielne po zime, vyžaduje v tejto oblasti servisný zásah.

Mýtus 3 – Na predné kolesá dávame zimné pneumatiky v lepšom stave

Stav zimných pneumatík, najmä u automobilov s pohonom predných kolies, je veľmi dôležitý. Kvalita pneumatík ovplyvňuje trakciu i brzdnú dráhu auta. Preto mnoho vodičov, ktorí riadia automobily s pohonom predných kolies, dáva na predné kolesá pneumatiky v lepšom stave. Niektorí odborníci z oblasti výroby pneumatík zase tvrdia, že bezpečnejšou voľbou je dať lepší pár pneumatík na zadné kolesá. Podľa nich je jednoduchšie zvládnuť nedotáčavosť, t. j. stratu priľnavosti prednej nápravy ako náhlu pretáčavosť.

Väčšina vozidiel na našich cestách má pohon na prednú nápravu, ktorá pracuje viac ako zadná, a preto vodiči predpokladajú, že by preto mala mať aj lepšie pneumatiky. Toto riešenie funguje len pri brzdení a rozjazde. Dobré zadné pneumatiky stabilizujú jazdu v zákrutách a znižujú stratu kontroly nad zadnou nápravou, nad ktorou nemá vodič priamu kontrolu cez volant. Ide tak o bezpečnejšie riešenie, pretože sa vyhýbame pretáčavosti.

„Ak chceme jazdiť bezpečne, je najlepšie, aby predné i zadné pneumatiky boli v rovnako dobrom stave. Preto by vodiči mali každý rok pred zimnou sezónou prehadzovať predné a zadné pneumatiky. V prípade, že už jazdia na zimných pneumatikách nejakú tú sezónu, je vhodné skontrolovať stav dezénu a dátum výroby pneumatík, aby počas jazdy čo najlepšie zvládli všetky núdzové a naliehavé situácie,“ vysvetľuje Lukáš Czauderna zo siete ProfiAuto Service.

Mýtus 4 - Palivový kokteil alebo trochu benzínu v naftovej nádrži pomôže

Ide o ďalší mýtus, ktorý je spájaný so staršími vozidlami. Bolo to riešenie, ktoré vodiči používali na zabránenie zmrznutia motorovej nafty. Mohlo to fungovať v starých autách, ktorých systémy boli schopné vyrovnať sa s filtráciou podobného kokteilu. Dnes by sme to však rozhodne nemali robiť.

Moderné dieselové motory sú vybavené systémami Common Rail alebo vstrekovacími čerpadlami a dokonca i veľmi malé množstvo benzínu môže byť pre nich veľmi škodlivé. Mechanici z autoservisov ProfiAuto Service varujú, že to môže mať za následok trvalé poškodenie motora a že akákoľvek jeho oprava bude veľmi nákladná a v extrémnych prípadoch bude nutné vymeniť celý motor za nový.

Od novembra sa navyše na čerpacích staniciach objavuje „zimná nafta“ a nie je tam potrebné pridávať žiadnu inú pohonnú hmotu. Vodiči by však mali do svojich vozidiel tankovať pohonné hmoty na osvedčených a dôveryhodných čerpacích staniciach.

Mýtus 5 – Ideálna zmes do ostrekovačov je vyrobená doma

Toto je ďalší príklad „starých“ zlozvykov, ktoré niektorí vodiči stále praktikujú. Lieh ale rozhodne nie je dobrým riešením – rýchlo sa vyparuje a rýchlo sa z neho vyzráža voda. Jeho postrek na čelné sklo za jazdy môže viesť k zamrznutým pruhom, ktoré obmedzujú viditeľnosť, čo je veľmi nebezpečné a mohlo by to viesť k nehode.

„Domáce recepty na kvapaliny do ostrekovačov nájdete najmä na internetových fórach. Existujú napríklad vodiči používajúci denaturovaný lieh zriedený s octom. Neodporúčam takéto riešenie, táto zmes môže zanechať pruhy na skle a obmedziť viditeľnosť. Tiež nevieme, ako sa „domáca tekutina“ bude správať pri styku s naším telom a či nepoškodí ďalšie časti automobilu. Najlepšie je neexperimentovať vôbec – či už v zime, alebo v lete. Ak chceme ušetriť pár korún, môžeme si vždy vybrať lacnejšiu kvapalinu do ostrekovačov,“ uvádza Lukáš Czauderna.