Ako tlak sociálnych sietí a AI ovplyvňuje slovenské ženy a dievčatá

Nerealistické štandardy krásy ničia sebadôveru žien

Len 2 % žien sa vnímajú byť krásne, u žien nad 45 rokov sa dokonca necíti krásna ani jedna

Najnovší prieskum značky Dove odhaľuje alarmujúcu realitu súčasnosti. Takmer polovica mladých žien na Slovensku čelí narastajúcemu tlaku na vzhľad v dôsledku obsahu na sociálnych sieťach, pričom každá tretia by dokonca obetovala rok života za dosiahnutie ideálu krásy. Vplyv moderných technológií, sociálnych sietí a umelej inteligencie vytvára nerealistické štandardy, ktoré devastujú sebadôveru žien. Očakáva sa, že od roku 2025 bude 90 % modelov online obsahu vytvorených umelou inteligenciou, čo súčasný stav ešte viac prehĺbi.

Prieskum značky Dove realizovaný na vzorke 525 respondentiek odhalil, že slovenské ženy, najmä tie mladšie z generácie Z, sa stále viac stretávajú s nerealistickými nárokmi na svoj vzhľad. Až 7 z 10 žien vo veku od 18 – 26 rokov priznáva, že cíti oveľa väčší tlak na fyzickú príťažlivosť ako generácia ich matiek. Tento tlak pochádza predovšetkým zo sociálnych sietí, ktoré sú plné upravených fotografií. Dôsledkom je, že sa dnes krásne cítia len 2 % žien - a u žien nad 45 rokov sa necíti krásna dokonca jedna.

„Intenzívny tlak na dokonalosť a uniformnú krásu, ktorú vídame na sociálnych sieťach, môže podkopávať našu sebadôveru a narúšať celkový wellbeing,“ hovorí Michaela Šimáčková, psychologička vzdelávacej organizácie Onfine, ktorá sa venuje zdravému vzťahu k technológiám. Udržať si v konkurencii upravených fotiek a dokonalých avatarov vygenerovaných umelou inteligenciou zdravú sebadôveru je totiž naozaj ťažké. „Vo výskumoch aj lektorskej praxi pritom vidíme, že sa pálčivosť tejto témy spolu s prudkým rozvojom AI znateľne zosilňuje,“ dodáva Šimáčková.

„Výsledky prieskumu potvrdzujú, že mladé ženy sú pod intenzívnym tlakom zo všetkých strán – zo sociálnych sietí, rodiny, priateľov i reklamy. Až 40 % žien sa obáva, ako sa vplyv umelej inteligencie na štandardy krásy bude ďalej vyvíjať,“ hovorí Lenka Jonáková, brand manažérka značky Dove. „Preto naša kampaň za skutočnú krásu zdôrazňuje dôležitosť autentickosti a individuálnej krásy, nie digitálnej dokonalosti.“

Rok života výmenou za krásu

Najviac alarmujúce je fakt, že každá tretia mladá žena by bola ochotná obetovať rok svojho života za dosiahnutie ideálneho vzhľadu. A čo viac, každá pätnásta žena by dokonca obetovala štvrtinu svojej inteligencie pre krajší vzhľad. Tieto čísla poukazujú na hlboký problém, ktorému čelia najmä mladé ženy. „Ženy sú neustále vystavované tlaku byť dokonalé a hodnotené primárne na základe svojho vzhľadu. Iba kolektívnou zmenou v tom, ako vnímame a prezentujeme krásu, môžeme ženám pomôcť nájsť sebadôveru. Naším cieľom je ukázať, že krása nie je o dokonalosti, ale o jedinečnosti každého z nás.“ hovorí Jonáková.

Značka Dove už 20 rokov podporuje zdravú sebadôveru, skutočné odmietnutie nerealistických štandardov. Vo svojich reklamách zobrazuje iba skutočné ženy bez digitálnych úprav, a teraz k tomu pridáva aj obmedzenie zásahov umelej inteligencie. Cieľom Projektu sebadôvery je budovať zdravé vnímanie seba samého najmä u tínedžerov.

„Spoločne môžeme vytvoriť prostredie, kde sa každá žena cíti krásna taká, aká je, bez ohľadu na to, aký je trend. Pridajte sa k nám v boji proti nerealistickým štandardom krásy a podporte ženy, aby si vážili svoju jedinečnosť a budovali tak sebadôveru na základe svojej autenticity,“ dodáva Jonáková.

Prieskum bol realizovaný v auguste 2024 cez agentúru Ipsos pre značku Dove na vzorke 525 žien 18 – 65 rokov ne celom Slovensku.

 

 

 

---