Ako sa menej stresovať v práci

V práci trávime väčšinu dňa a  pre mnohých je aj hlavnou príčinou stresu. Stres spôsobuje množstvo zdravotných problémov. Vyhnúť sa mu síce nedá, ale je možné naučiť sa zvládať ho.
Spúšťačmi stresu môžu byť okrem práce aj osobné problémy, nedostatok spánku, nepravidelná a nevhodná strava, strach z budúcnosti a ďalšie. Veľakrát je za stres zodpovedných i viacero faktorov.

Ako zmierniť stres v práci?

  • Všetko je o vnútornom postoji

Keď sa opäť dostanete do situácie, že ste pod tlakom, pracovný stôl máte zavalený papiermi, ktoré čakajú na vybavenie a na krk vám dýcha šéf, skúste sa na chvíľu zamyslieť. Naozaj vám to všetko stojí za to, aby ste si ničili zdravie? Nebude sa vám pracovať lepšie, ak budete v pokoji?

  • Sústreďte sa na prítomnosť

Snažte sa nemyslieť na to, čo musíte urobiť o hodinu alebo popoludní. Sústreďte svoju koncentráciu na úlohu, ktorú práve vykonávate. Bude sa vám pracovať lepšie a urobíte toho viac, ako keď budete odbiehať od jednej úlohy k druhej a ešte popri tom myslieť na to, čo bude potom.

  • Myslite pozitívne

Máte pred sebou neľahkú úlohu? Snažte sa ju zvládnuť najlepšie, ako viete. Nemyslite dopredu na to, čo všetko sa môže pokaziť. Jednoducho urobte maximum a ostatné nechajte „na osud“. Ak vám niečo nevyjde, neberte to ako tragédiu, ale novú skúsenosť. Veď nie nadarmo sa hovorí, že všetko zlé je na niečo dobré.

  • Urobte si poriadok na pracovnom stole

Vyzerá váš stôl tak, ako keby naň práve spadla bomba a vy si hovoríte, že nemáte čas na to, aby ste ho upratali? Možno si to neuvedomujete, ale aj neporiadok stres znásobuje. Radšej obetujte niekoľko minút a neporiadok upracte. Zároveň sa vyhnete situácii, že na nejakú úlohu zabudnete, pretože je napísaná na papieriku, ktorý je ukrytý pod haldou papiera.

  • Základom je plán

Stres možno eliminovať aj plánovaním. Na prvom mieste sa venujte úlohám, ktoré sú súrne a vyžadujú rýchle riešenia. Je dôležité vedieť si stanoviť priority.

  • Nepodceňujte tekutiny

Mnohí stále považujú pitný režim za banalitu. V práci vypijú dve šálky kávy, poprípade nejaký čaj a považujú ho za vybavený. V dôsledku toho však trpia únavou, podráždenosťou a bolesťami hlavy. Čo s tým? Majte vo svojej blízkosti vždy pohár s vodou a pite priebežne.

  • Vytvorte si čas na obed

Obedovať pri pracovnom stole s bagetou v ruke a v presvedčení, že ušetríte čas, je chyba. Organizmus potrebuje pravidelné prestávky, a teda aj dostatočný čas na obed. Okrem toho sa snažte sústrediť aj na kvalitu jedla. Obedové menu či jedlo z rýchleho občerstvenia vášmu telu veľa živín nedodajú. Ak je to možné, noste si jedlo z domu.

  • Po hodine a pol si dajte krátku prestávku

Podľa odborníkov je potrebné dať si po 90-tich minútach práce prestávku. Najlepšie je poprechádzať sa po čerstvom vzduchu, venovať sa dychovým cvičeniam alebo vykonať niekoľko jednoduchých strečingových cvikov.

-w-