Ako pripraviť predškoláka na 1. ročník

Začiatok školského roka pre prváčika znamená počiatok obdobia veľkých zmien. Natrvalo opustí doposiaľ známe prostredie škôlky a presunie sa do školy, kde preňho bude všetko nové. Po prvýkrát bude musieť usporiadane sedieť v lavici a po prvýkrát tiež dostane domácu úlohu. Pre niektoré deti toho môže byť naraz až príliš, preto je dobré pripravovať ich na tento zásadný prechod trochu s predstihom.
 
Hola, hola, škola volá! To je veta, na ktorú sa väčšina detí s ukončením škôlkarskej dochádzky teší. Čaká ich obrovský posun v ich živote, veľká zmena, ktorá im otvorí dvere do sveta väčších detí, ktoré načerpávajú vzdelanie a už majú za svoje úkony zodpovednosť. Nie každé dieťa znáša tieto zmeny s ľahkosťou, ako rodičia teda pred sebou máte dôležitú úlohu - pripraviť svojho predškoláka na novú životnú etapu tak, aby sa mu v nej fungovalo čo najľahšie.

Komunikácia je základ

Znie to ako klišé, ale komunikácia medzi rodičmi a malým školákom je veľmi dôležitá. Dá sa čakať, že malý zvedavec bude mať mnoho otázok, ktoré sa budú týkať jeho školskej dochádzky. Venujte mu dostatok pozornosti a na všetky otázky trpezlivo odpovedajte. Vypichnite veci a zážitky, na ktoré sa môže tešiť. Dajte dôraz na vedomosti a nové informácie a skúsenosti, ktoré vďaka škole získa. Zároveň ho ale uistite, že bude mať priestor aj na zábavu, šport a krúžky, ktoré ho budú napĺňať. Nezabudnite s dieťaťom preberať aj jeho obavy a strachy. Tie môžu v spojení s veľkou životnou zmenou prísť a je dôležité ich neignorovať. Uistite dieťa, že doma vždy nájde bezpečnú zónu.

Trénujte sústredenie

Jedna z najpodstatnejších vecí, ktorú by mal prváčik ovládať je schopnosť sústrediť sa. Experti v oblasti vývoja dieťaťa uvádzajú, že v priemere by malo byť dieťa schopné sústrediť sa na úlohu 15 minút. Túto schopnosť ale môžete samozrejme trénovať a čas predlžovať. Skúste predčítať rozprávky z knižky a po prečítaní kapitoly sa pýtať na veci z príbehu, ktoré práve počulo. Kúpte stolové a pamäťové hry, s ktorými sa spoločne zabavíte, a naviac budete u dieťaťa rozvíjať pozornosť. Je tiež dobré ísť príkladom a ako rodič sa nenechať rozptyľovať a skôr dieťaťu ukazovať, že sústredenie nie je problém ani pre vás. Mobilný telefón teda dajte na pár minút nabok. Na prechádzke sa zastavte, rozhliadnite a začnite vymenovávať veci okolo seba. Komentujte farby, vône alebo zvuky. Ak pre vás bude ťažké získať detskú pozornosť, k dieťaťu si čupnite, dotknite sa ho a udržujte pri rozhovore očný kontakt.

Nie rozptyľovaniu

Je veľa vecí, ktoré môžu urobiť sami rodičia, aby rozptyľovanie dostatočne eliminovali. Uistite sa, že je vaše dieťa najedené, nie je smädné a nachádza sa v dobrom rozpoložení. Tiež zaistite, aby malo dostatok spánku a odpočinku. Keď sa vráti zo školy, nezasypte ho hneď príkazmi a požiadavkami na plnenie domácich úloh. Nechajte dieťa vydýchnuť nech sa chvíľu zahrá a načerpá energiu, prípadne s ním skočte von. Porekadlo „najskôr práca, potom zábava“ skrátka nie je, najmä u prváčikov, veľmi efektívne.

Škola hrou

Keď sa vrhnete na učenie, buďte trochu nápadití a vymyslite postupy, ktoré vášmu dieťaťu túto povinnosť nesprotivia. Má za úlohu počítať príklady? Vezmite farebné kriedy a nechajte ho písať nimi na chodník rôznymi farbami, alebo nech popustí uzdu umeleckému ja a píše nimi na papier či plátno. Je potrebné precvičiť si písmenká? Kúpte zásobu cukríkov HARIBO Wummis a choďte na to zábavnou a sladkou formou. Želatínové cukríky HARIBO Wummis môžu slúžiť na počítanie či vytváranie písmen. Deti si nielen precvičia učivo, ale budú sa spokojne oblizovať až za ušami. Môžete ich ale použiť všeobecne pri odmeňovaní ratolestí nielen za ich úspechy v škole, ale aj vtedy, keď sa aj napriek všetkej snahe nedarí. Vďaka tomu v nich nevzbudíte pocit, že snaženie nemá cenu, keď odmena prichádza len pri dosiahnutí úspechu. Je dôležité deťom odovzdať informáciu, že aj cesta je cieľ, a že nevzdávať sa tiež prináša svoje ovocie.

Premena detskej izby

Doteraz bola detská izba možno len jedna veľká herňa s posteľou a skriňou. To sa ale pred nástupom do školy musí zmeniť. Je potrebné vybudovať vhodnú učiacu zónu, v ktorej sa budú plniť úlohy raz dva. Písací stôl umiestnite najlepšie tak, aby nesusedil s hracím priestorom. Zabránite tak zbytočnému rozptyľovaniu. Ak máte dostatok miesta, postavte stôl k oknu, aby naňho dopadalo čo najväčšie množstvo denného svetla a zároveň, aby bolo vidieť na dvere. Stoličky by mali byť chrbtom k stene. Aby sa vášmu dieťaťu pri stolu dobre pracovalo, mala by mať jeho plocha minimálne 120x60 cm a výšku okolo 70-75 cm. Dieťa sa v ideálnom prípade musí dotýkať celými chodidlami zeme a pri položení rúk na dosku stola by mali paže a lakeť zvierať pravý uhol.

Samostatnosť

Pri nástupe do školy by mal byť váš prváčik samostatný. Mal by byť schopný recitovať básničku alebo zaspievať pesničku, namaľovať obrázok a problém by mu nemala robiť ani práca v skupine. Mal by si tiež s predstihom zvyknúť na časový harmonogram, skoré vstávanie a odchody do školy, v ktorej musí byť včas. Dôležitá je ale aj citová samostatnosť a emočná vyrovnanosť. V tomto smere nevyzreté dieťa môže počas výuky plakať kvôli smútku za rodičmi, zmene prostredia a neistote, ktorú pociťuje alebo mať dokonca záchvaty zlosti. Preto je opäť dôležité to s dieťaťom prebrať a vysvetliť mu rozdiel medzi škôlkou a školou a o pravidlách, ktoré sú trochu odlišné.