Ako prekonať u detí obdobie vzdoru

Všetky mamičky to iste poznáte. Keď sa vám to najmenej hodí, vaša ratolesť začne prejavovať svoju osobnosť a presadzovať si, čo by chcela. Obdobie vzdoru prebieha u každého dieťatka inak. Kto týmto obdobím s deťmi nemusel prechádzať, môže si gratulovať a vy ostatní neváhajte skúsiť naše rady, možno niečo zaberie.

Prvý vzdor
U niektorých detí nastupuje prvý vzdor už okolo jedného roku, čo vie rodičov teda poriadne prekvapiť. Pred očami sa nám mení malé, milé bábätko na jedovitú osobnosť. Zlostným spôsobom dáva najavo, čo nechce a čo sa mu nepáči. Skúste odpútať jeho pozornosť od veci, ktorá ho rozčúlila a nalákajte ho na niečo iné, zaujímavejšie. Napríklad ak vezmeme dieťaťu nejaký predmet, nahraďme ho nejakým iným, ešte predtým, ako mu ho vezmeme.  Čím sú deti mladšie, tým viac sa vám to bude dariť praktizovať.

Prihovorte sa cez „niečo“
Ďalšie ťažké obdobie prichádza v dvoch až troch rokoch. Ak viete, že napríklad požadovaná úloha vašu ratolesť rozčertí, skúste sa mu prihovárať cez hračky či iné obľúbené predmety. Celú vec staviame tak, že úlohy od neho požaduje obľúbená hračka a nie rodič. Ak napríklad odmieta jesť, umývať si ruky, skúsime obľúbenú hračku vziať so sebou so slovami: „Poď mi ukázať, prosím, ako sa umývajú ručičky“, volá ho hračka.

Znížte sa na jeho úroveň
Ak vás dieťa nechce počúvať, ignoruje vaše zadania, znížte sa na jeho úroveň - do úrovne jeho očí. Pomáha aj to, ak sa ho pri zadávaní dotknete a vtedy mu poviete, čo od neho chcete. Pretože, keď mu „v behu“ počas vykladania nákupu len niečo prikážete, nevenuje tomu vôbec pozornosť. Určite nie vždy je na to čas, ale skúste si na to minútku vyčleniť, vyplatí sa to.

Nedávajte mu náročné úlohy
V tomto období, ak je vzdor príliš silný a dieťa ho veľmi často prejavuje, mu nedávajte náročné úlohy ani sa nesnažte veľmi naučiť ho niečo nové, ak si to sám nevyberie. Umývanie rúk, sedenie na nočníku či jedenie sú pre dieťa nudné a otravné, nedávajú mu zmysel, a preto ich nechce vykonávať. Môžete skúsiť mu tieto činnosti spríjemniť a to tak, že mu budete hovoriť obľúbené riekanky alebo mu k týmto činnostiam priradíte hračky či iné zaujímavé predmety, ktoré bude môcť používať iba, ak vykonáva požadovanú činnosť. Vtedy budú hračky či predmety vzácne a začne sa na činnosti tešiť a pomaly ich bez vzdoru vykonávať. Jednoducho, spojíme pre nich nepríjemné s niečím príjemným.

Aby si deti vzdorovité správanie nefixovali, pomáha ignorovať ho, nereagovať tak, aby dosiahli svoje. Teda neposkytneme im spätnú väzbu, ktorá podporuje nežiadúce správanie.

Autor: Janka Radimáková