Ako chrániť dospievajúcich pred nástrahami internetu?
Mladí ľudia priznávajú, že sa na internete stretávajú s obťažovaním, prenasledovaním, s takzvaným sextingom, kyberšikanou a kybergroomingom. Včas môžu zasiahnuť práve pedagógovia a pomáha im v tom vzdelávací portál cyberhelp.eu.
Druhý deň druhého týždňa druhého mesiaca v roku sa na celom svete koná Deň bezpečnejšieho internetu. Pri tejto príležitosti sa 11. – 12. februára stretne medzinárodný tím pod hlavičkou nemeckej nadácie Stiftung Medien- und Onlinesucht, ktorý v Liptovskom Jáne privíta o. z. Edukácia@Internet z Partizánskeho. Hlavnou témou je projekt Schau hin!, v rámci ktorého sa rozširuje obsah portálu cyberhelp.eu. Tento portál sa venuje kybernetickému šikanovaniu a ponúka pedagógom a pracovníkom s mládežou na stiahnutie učebné materiály. Prostredníctvom vzdelávacieho obsahu na webových stránkach projektu sa pedagógovia dozvedia, ako odhaliť kyberšikanu a pomôcť obetiam.
Kyberšikana – nebezpečenstvo v online prostredí
V dnešnom svete smartfónov a tabletov je internet dostupný takmer každému, kedykoľvek a kdekoľvek. Mladí ľudia veľakrát trávia svoj voľný čas výlučne na internete. V online prostredí sa však často stretávajú s kyberšikanou. Ku kyberšikane patrí zámerné urážanie, vyhrážky, odhaľovanie intímnych informácií či obťažovanie iných za pomoci moderných komunikačných prostriedkov, ktoré trvá dlhšie obdobie. Agresor sa často skrýva za rúškom anonymity, no pri riešení prípadov kyberšikanovania sa veľmi často ukáže, že obeť a agresor sa poznajú aj osobne, zo školy a pod.
V roku 2010 sa v rámci projektu Zodpovedne.sk uskutočnil výskum s názvom “Dospievajúci vo virtuálnom priestore” na vzorke 303 žiakov zo základných škôl v rámci celého Slovenska. Skoro polovica (49,8 %) dospievajúcich sa stretáva na internete s nadávaním a vysmievaním. Ďalšími problémami, ktoré ohrozujú mladých ľudí, sú ohováranie, šírenie nepravdivých informácií (42,6 %) či sexuálne narážky a komentáre (30,0 %).
Elektronické šikanovanie podceňujú nielen rodičia, ale aj učitelia. Môže za to rozdiel v poznaní a ovládaní nových technológií. Pedagógovia majú pôsobiť preventívne a vedieť včas zasiahnuť v školskom prostredí. Problematiku kyberšikany je potrebné brať vážne. Je to oblasť, v ktorej sa učitelia potrebujú ďalej vzdelávať, aby mohli svojim žiakom poskytnúť potrebnú pomoc. Vďaka finančnej podpore Európskej komisie boli na portáli www.cyberhelp.eu zverejnené vzdelávacie a výučbové materiály, ktoré sa venujú problematike kybernetického šikanovania.
Cyberhelp.eu – ako môže pomôcť pedagóg?
Viacjazyčný portál Cyberhelp.eu ponúka pedagógom možnosť ďalej sa vzdelávať práve v oblasti bezpečnosti na internete. Učitelia majú k dispozícii informácie a výučbové materiály na tému kyberšikana, prispôsobené pre 3.-4. ročník, 5.-6. ročník a 7.-8. ročník. Tieto materiály pomáhajú vyvíjať učebné plány na prevenciu kyberšikany a poskytujú učiteľom informácie, ako v konkrétnom prípade kyberšikany medzi žiakmi správne reagovať. Portál naviac obsahuje moderný nástroj na vytváranie komunity, pedagógovia tak majú priestor na diskusiu a zároveň si môžu vymieňať materiály a skúsenosti. Portál cyberhelp.eu je dostupný v 9 jazykoch – v bulharčine, nemčine, češtine, angličtine, litovčine, rumunčine, slovenčine, slovinčine a španielčine.
„Prevencia je to, na čo kladieme dôraz. Učitelia častokrát dokážu odhaliť šikanované dieťa priamo v škole, no ak ide o kyberšikanu, nie vždy vedia vhodne reagovať. Preto je naša webstránka dôležitá - pomáha tým, ktorí dokážu pomôcť,“ hovorí Peter Baláž, koordinátor občianskeho združenia Edukácia@Internet, ktoré spolupracuje na projekte. Webový portál sa zameriava na tých, ktorí sa s deťmi a mládežou stretávajú denne a môžu im tak účinne pomôcť. Ide predovšetkým o učiteľov a rodičov, no pomoc na nej môže nájsť ktokoľvek.
V Liptovskom Jáne sa bude následne konať aj zasadnutie organizácií zo siedmich európskych štátov (DE, RO, BE, SK, AT, BG a SI) k projektu IPUS, ktorý sa zaoberá problémom pornografickeho obsahu na internete. O.z. Edukácia@Internet sa tejto téme venuje v širsom rozsahu a tiež sa zapojilo do projektu. V tomto prípade práve rodičia predstavujú primárnu cieľovú skupinu projektu.