Ako byť šťastní aj v zime

Dni sa pomaly predlžujú, ale v januári sme stále len v polovici zimy a do jarného prebudenia je ešte ďaleko. Aj napriek chladným dňom a dlhým večerom si však toto obdobie môžeme užiť, udržať si dobrú náladu a tešiť sa zo života.

Empirické dôkazy ukazujú (a odborníci súhlasia), že šťastní ľudia sú zdravší, tvorivejší a produktívnejší. Subjektívny pocit šťastia závisí od mnohých faktorov, nie všetky z nich vieme ovplyvniť, ale prostredníctvom niekoľkých jednoduchých krokov môžeme aspoň prispieť k tomu, aby sme sa cítili lepšie.


1. Dýchajte

Podľa jogových majstrov sa každá naša myšlienka a emócia odráža v dychu. Napríklad keď sme nahnevaní, dýchame rýchlejšie; keď sme smutní, naše výdychy sú dlhšie ako vdychy. To, ako sa cítime, však môžeme jednoducho ovplyvniť zmenou dýchania. Ľubomír Jakab, autor Školy správneho dýchania, odporúča cvičiť si dýchanie každý deň. Začnite desiatimi maximálnymi nádychmi bránicou trikrát denne. Výsledky spozorujete po mesiaci aktívneho cvičenia - budete sa cítiť lepšie, naštartuje sa váš imunitný systém, zlepší sa metabolizmus.


2. Hýbte sa

Keď ľudia stoja alebo sa pohybujú, dokonca aj len trochu, majú tendenciu byť šťastnejší, než keď sú nehybní. Štúdia, ktorá sledovala pohyb a nálady používateľov mobilných telefónov, zistila, že ľudia sa cítili šťastnejší, ak sa v posledných 15 minútach pohybovali, ako keď sedeli alebo ležali. Väčšinu času pritom nešlo o namáhavú činnosť, stačila aj mierna chôdza. Zaraďte do svojho denného programu aspoň 30-minútovú prechádzku na čerstvom vzduchu a uvidíte rozdiel.


3. Udržiavajte rovnováhu

Rovnováha medzi osobným a pracovným životom je dôležitým predpokladom spokojnosti. Ani plný pracovný kalendár nemusí znamenať, že práci venujete všetku svoju energiu. Snažte sa čas na pracovisku využívať efektívne, každý deň si stanovte priority a občas si urobte krátku prestávku, pomáha to sústredeniu. Doma si vyhraďte niekoľko hodín zo dňa, počas ktorých bude pracovný mobil či notebook vypnutý. A o domáce práce sa podeľte s partnerom či rodinou, budete mať viac času na príjemné spoločné aktivity.


4. Investujte do správnych vecí

Spôsob, akým utrácame svoje peniaze, má vplyv na to, akí sme šťastní. Zábava a zážitky sú cennejšie ako materiálne veci. Navyše je stále náročnejšie zmysluplne obdarovať materiálnymi vecami, veď takmer „každý už všetko má“.  A tak je ideálnou voľbou darovať svojim drahým zážitok. Ak si chcete oddýchnuť a zároveň sa venovať svojim obľúbeným ľuďom, ideálne je venovať si spoločný zážitok –  teda vybrať sa niekam spolu.


5. Cestujte

Podľa štúdie o slovenských mileniáloch* patrí medzi jednu z najobľúbenejších voľnočasových aktivít dnešných mileniálov (ľudí vo veku od 15 do 35 rokov) a príslušníkov generácie X (35-55 rokov) cestovanie. Nemusí to byť rovno dovolenka v zahraničí, poteší aj kratší, napríklad víkendový pobyt mimo domu. Podstatné je zmeniť prostredie, uniknúť rutine, zažiť niečo nové a ideálne aj urobiť niečo pre svoje zdravie. Pomáha nám to nabiť sa energiou, ktorú potrebujeme na zvládanie bežných povinností a otvára nové obzory.


Ak chcete zažiť príjemný víkend na Slovensku, vyberte sa na romantický Liptov. Rezort Gothal Liptovská Osada ponúka  ubytovanie v priestranných a útulných apartmánoch či v štýlových pohodlných chalupách, vodný svet s viacerými bazénmi, wellness so saunami a floatingom a bohatú výbavu pre športové vyžitie. Gothal má skvelú polohu pre nadšencov prírody, športu, turistiky, lyžovania, relaxu, zábavy aj kultúry, pretože leží neďaleko obľúbených lokalít ako Donovaly či Nízke Tatry.
Je jedno, či sa rozhodnete venovať zimným športom, prechádzkam v zasneženej prírode, zaplávať si v krytom bazéne alebo si oddýchnuť v saune, počas víkendového pobytu stihnete všetko a navyše sa o vás v postarajú a vy sa môžete nerušene venovať sebe a svojim blízkym. Darčekovú poukážku na pobyt navyše pohodlne vybavíte online pár klikmi.


* Štúdia o mileniáloch je založená na informáciách z veľkého kvantitatívneho prieskumu na vzorke 1149 respondentov v zložení mladší mileniáli (15-25 rokov), starší mileniáli (26-35 rokov) a príslušníci generácie X (36-55 rokov). Prieskum vznikol v spolupráci agentúry NMS Market Research a PR.Konektor.