Ako a kedy reklamovať potraviny?

Hoci potraviny patria medzi najčastejšie nakupovaný tovar, reklamované sú len málokedy. Dôvody sú zrejmé – ide o relatívne drobné čiastky, stratená účtenka znamená ťažkosti pri preukazovaní nákupu alebo si spotrebitelia vyhodnotia, že plesnivá nátierka nestojí za to, aby išli späť do obchodu a hádali sa s predavačkou. Spotrebitelia by však na reklamáciu potravín nemali rezignovať, hoci sa pravidlá, ktoré poznajú napríklad pri reklamácii elektroniky, trochu líšia.

Zdroj foto: Freepik

Kedy potraviny reklamovať?

Pri potravinách môžete reklamovať vady, ktoré sa prejavia do konca dátumu spotreby či minimálnej trvanlivosti. Údaj o minimálnej trvanlivosti či dátume spotreby na potravinách totiž označuje dátum, do ktorého si potravina uchováva svoje špecifické vlastnosti a je bezpečná na konzumáciu. Pokiaľ si teda prinesiete domov marmeládu, ktorej ešte neuplynula minimálna doba trvanlivosti a nájdete po otvorení pleseň, ide pochopiteľne o vadu a marmeládu môžete reklamovať.

Reklamovať však môžete aj to, že sa reálne zloženie výrobku nezhoduje s tým, čo je deklarované na obale. „Dôvodom na reklamáciu je aj situácia, pri ktorej nájdete v potravine nevítaného osemnohého návštevníka či iný dôkaz o nežiadúcej prítomnosti exemplárov fauny, prípadne flóry,“ uvádza Eduarda Hekšová, riaditeľka spotrebiteľskej organizácie dTest.

Zdroj foto: Pixabay

Reklamujte čo najskôr

S reklamáciou potravín rozhodne neotáľajte a výrobok reklamujte čo najskôr. V opačnom prípade dávate predajcovi priestor, aby sa pokúsil argumentovať tým, že ste potravinu napríklad zle skladovali. Po zistení vady je tak vhodné vrátiť sa do predajne ihneď a uplatniť právo z vadného plnenia. Predajca od vás môže chcieť, aby ste mu preukázali, že ste potravinu kúpili práve u neho. „Preto je vhodné priniesť si so sebou na reklamáciu aj účtenku,“ vysvetľuje Eduarda Hekšová. Preukázať nákup možno ale tiež výpisom z účtu o kartovej transakcii alebo vyhlásením svedka, avšak v prípade veľkého nákupu s množstvom položiek počítajte s tým, že preukazovanie nemusí byť jednoduché.

V rámci reklamácie môžete požadovať výmenu za iný bezchybný kus, teda napríklad výmenu za iný pohár marmelády. Do úvahy prichádza aj odstúpenie od zmluvy a vrátenie peňazí, čo môžete požadovať, predovšetkým ak nie je výmena za inú bezchybnú potravinu možná.

Zdroj foto: Freepik

Minimálna trvanlivosť alebo dátum spotreby

Na potravinách musí byť uvedený buď dátum spotreby, alebo dátum minimálnej trvanlivosti. Existuje však niekoľko výnimiek, pri ktorých dátum nenájdete, napríklad balené čerstvé ovocie a zelenina, cukor alebo alkoholické nápoje. Dátumom spotreby sú označované potraviny podliehajúce rýchlej skaze, teda napr. balené čerstvé mäso alebo výrobky z chladiacich pultov. Poznáte ich podľa výrazu „Spotrebujte do …“. Potraviny, ktorým uplynula doba spotreby, nie je možné ďalej predávať, pretože sa už nepovažujú za bezpečné. Pokiaľ ste si v obchode kúpili potravinu, ktorej v čase nákupu už uplynul dátum spotreby, môžete tovar reklamovať a požadovať výmenu za inú potravinu alebo rovno vrátenie peňazí.

Dátumom minimálnej trvanlivosti bývajú označené naopak tie potraviny, ktoré nepodliehajú rýchlej skaze. Potraviny, pri ktorých minimálna trvanlivosť už uplynula, je možné predávať, avšak musí byť splnených niekoľko podmienok. Potraviny po uplynutí minimálnej doby trvanlivosti sa môžu predávať, najmä pokiaľ sú označené, umiestnené oddelene od ostatných a sú stále bezpečné pre spotrebiteľov. V prípade, že ste si kúpili takúto potravinu a predajca nesplnil vyššie uvedené podmienky, môžete tovar taktiež reklamovať. „Pri nedodržaní týchto informačných povinností je možné navyše podať podnet príslušnému dozornému orgánu, ktorým je Štátna veterinárna a potravinová správa Slovenskej republiky,“ uzatvára Eduarda Hekšová z dTestu.

Zdroj foto: Pixabay, Freepik