5 najčastejších chýb pri „domácich” opravách automobilov
Čo Slovák, to domáci majster. A pretože mnoho Slovákov sa za šikovných domácich majstrov považuje, prejavuje sa to aj v doma robených opravách automobilov. V praxi sa ale často ukáže, že zdanlivo jednoduchá oprava auta nie je až taká jednoduchá a je lepšie využiť profesionálny autoservis. Odborníci zo siete ProfiAuto Service preto pripravili zoznam piatich najčastejších chýb, ktorých sa dopúšťajú majitelia vozidiel pri svojpomocných opravách.
Na základe online príručiek robia vodiči opravy bez potrebnej prípravy, skúseností a bez špecializovaných nástrojov, ktoré sú pri mnohých opravách nevyhnutné.
1. Výmena rozvodového remeňa
Vymením rozvodový remeň a ešte k tomu ušetrím. Domáci opravári by si ale mali uvedomiť, že ak nie je remeň správne nasadený, tak ich namiesto úspory čaká pekne drahá oprava. Nesprávne nainštalovaný remeň môže viesť k trvalému poškodeniu motora, čo je veľmi vážny a nákladný problém.
„Nestačí len vymeniť rozvodový remeň. Je totiž vysoko pravdepodobné, že zdroj poškodenia jedného prvku hnacieho systému ovplyvní tiež jeho ostatné súčasti. Je preto dôležité vymeniť ako remene, tak i kovové súčasti. Zároveň je nutné dbať na správny postup a použiť špecializované nástroje určené na tento úkon. Správne napnutie remeňa je potrebné premerať, čo sa nezaobíde bez prístrojov, ktoré bežný domáci majster vo svojej garáži nemá,” hovorí Jindřich Krejčí, riaditeľ projektu ProfiAuto v Českej republike a na Slovensku.
2. Výmena tlmičov
Tu už našťastie aj online príručky uvádzajú, že ide o zložitejšiu úlohu, ktorá si vyžaduje ako znalosti, tak i vybavenie. „Po výmene tlmičov je nutné skontrolovať geometriu a správne vyrovnanie kolies. Ak to opravujúci domáci majster neurobí, tak v najlepšom prípade sa prvky riadenia, odpruženia a pneumatiky opotrebujú nerovnomerne alebo rýchlejšie. V horšom prípade sa auto začne počas jazdy hojdať zo strany na stranu alebo prekĺzavať,” uvádza poradca pre rozvoj autoservisov zo siete ProfiAuto Service Lukáš Czauderna.
U niektorých modelov je tiež potrebné poznať zvláštnosti, ktoré výmenu sprevádzajú. Napríklad u niektorých hatchbackov sa dá k zadným tlmičom dostať až po odstránení čalúnenia v kufri. Skúsený mechanik pri výmene posúdi stav jednotlivých montážnych prvkov, ložísk, nárazníkov a krytov. Ich zlý stav totiž môže prispievať k skráteniu životnosti vymenených tlmičov.
3. Výmena kolies a nastavenie senzoru TPMS
Ďalšia pasca čaká na domácich majstrov podľa odborníkov z ProfiAuto pri výmene kolies a nastavení senzorov tlaku TPMS. Ak chce mať vodič dve sady ráfikov s pneumatikami, tak je nutné, aby každý z nich mal svoje senzory. To je však veľmi drahé. Vodiči si ale napriek tomu, že je to nezákonné, inštalujú normálny ventil. Zákon totiž vyžaduje, aby vodič dostal varovanie o nízkom tlaku v pneumatike, takže ak nie sú senzory nainštalované, budú hlásiť chybovú hlášku.
Nákupom druhej sady senzorov sa ale problém nevyrieši, pretože nové senzory musia byť správne nastavené. To znamená, že nestačí senzor správne naprogramovať, je nutné nastaviť tiež správnu polohu kolesa na osi. To sa však dá, bez špecializovanej techniky, len veľmi ťažko zvládnuť doma v garáži. Ak tieto úkony nebudú urobené správne, tak sa môže počas jazdy dostaviť náhle brzdenie alebo iný problém súvisiaci s kolesom pri jazde na nekvalitnej alebo rozbitej ceste. Nevyvážené kolesá nielen že znižujú pohodlie počas jazdy, ale znižujú i bezpečnosť. Kvôli nesprávnej výmene sa tiež rýchlejšie opotrebovávajú pneumatiky, komponenty riadenia a odpruženia.
4. Elektronika a elektrické systémy
Vodiči tiež skúšajú rôzne návody, ktoré riešia opravy súvisiace s elektronikou a elektrickým systémom. Kontrolky v autách a chyby zobrazené na palubnom počítači nie sú úlohami pre internetový vyhľadávač. To, že sa niektorému nášmu známemu podarilo z takého návodu svoj problém vyriešiť, ešte neznamená, že rovnaký postup bude fungovať i pre naše auto.
„Len na základe širších skúseností a presnejšieho určenia je možné presne špecifikovať poruchu. Ak niekto zasahuje do elektroinštalácie sám, tak zvyšuje riziko, že problém neodstráni, ale navyše k nemu vytvorí ďalší problém, ktoré je častokrát vážnejší. Následky porušenej inštalácie airbagov alebo bezpečnostných pásov potom môžu mať ďalekosiahle následky. Diagnóza týchto položiek potom stojí nemalé peniaze. Domáci majster, ktorý túto poruchu spôsobí, nesie všetku zodpovednosť za nezákonné úpravy a v prípade nehody prenáša zodpovednosť na majiteľa vozidla,” vysvetľuje Lukáš Czauderna zo siete ProfiAuto Service.
5. Výmena batérií
Napriek tomu, že vodič si kúpi batériu vhodnú pre svoj model auta, je potrebné si uvedomiť súvislosti. Automobil musí totiž s novou batériou naplno spolupracovať. Niektoré autá zvládajú toto prepojenie samy, ale u iných je potrebné všetko nastaviť pomocou počítača. Ak k tomu nedôjde, tak nám napríklad systém Štart-Stop nebude správne fungovať alebo sa nová batéria rýchlo vybije.
„Mnoho domácich majstrov je motivovaných nechodiť do servisu a ušetriť peniaze. Spočiatku ekonomicky výhodná oprava sa ale môže postupom času pekne predražiť. Je preto potrebné zvážiť, či chceme neodbornými úpravami prísť napríklad o záruku. Ďalej je potrebné myslieť na ďalšie aspekty týchto opráv, ktorými sú problémy spojené s ekológiou, recykláciou a využitím batérií, pneumatík, použitých dielov alebo kvapalín,” dodáva riaditeľ projektu ProfiAuto Jindřich Krejčí.