4 základné odporúčania, ako sa chrániť v aute pred vírusom
Hrozba nákazy koronavírusom znamená, že sa s veľkou pravdepodobnosťou ľudia viac presunú do áut, aby sa vyhli väčším skupinám ľudí, napr. v prostriedkoch hromadnej dopravy. Vlastné auto je teraz zrejme najbezpečnejším dopravným prostriedkom, ak budú vodiči a spolujazdci pamätať na niekoľko základných pravidiel. Odborníci zo siete ProfiAuto Service preto pripravili najdôležitejšie odporúčania a tipy pre každodennú hygienu pri riadení vozidla.
1) Čistá kľučka dverí, čisté svedomie
Vírusy a baktérie sa môžu skrývať na častiach auta, ktorých sa najviac dotýkame. To je práve prípad kľučiek predných a zadných dverí. Preto by mali vodiči premýšľať o dezinfekčnom prostriedku, ktorý by sa mal stať trvalou súčasťou vybavenia vozidla, a to nielen počas hrozby koronavírusu. Pravidelne sa oplatí utrieť kľučky vhodnými prípravkami (nepoškodzujúcimi čalúnenie) a spolu s nimi i ďalšie kľúčové miesta v interiéri vozidla. Kľučky dverí, volant alebo radiaca páka ale nie sú všetko. Existuje mnoho prvkov automobilu, ktorých sa obvykle pri jazde s vysokou frekvenciou dotýkame, ako je napríklad čalúnenie, smerovky a stierače, rádio, nastavovanie sedadiel, úložné priestory, a dokonca i tlačidlo varovných svetiel, pomocou ktorého často komunikujeme s ostatnými vodičmi, napríklad keď ďakujeme za prejazd dopravnou zápchou. Je teda nutné zamyslieť sa nad našimi zvykmi za volantom a identifikovať kľúčové miesta, ktoré je dobré pravidelne dezinfikovať.
2) Tankovanie? Myslite hlavou
Čerpacie stanice sú miesta, kde každý deň prejdú stovky ďalších motoristov. Postarajme sa o to, aby sme dopĺňali palivo bezpečne. Takmer všetky stanice majú pri stojanoch rukavice na jedno použitie. Ich hlavným účelom je chrániť ruky pred nečistotami, ale rovnako i pred baktériami. Pištole výdajného stojana sa každý deň dotýka mnoho ľudí, a preto hlavne v súčasnej dobe stojí za to dať si na ruky jednorazové rukavice. Pri platbe je najlepšie použiť bezkontaktnú kartu, takže zákazník ani obsluha nebudú mať žiaden kontakt s hotovosťou, ktorá denne prechádza mnohými rukami.
3) Ste tým, čo dýchate
Starostlivosť o klimatizáciu a kabínový filter je bohužiaľ činnosť, ktorú vodiči často podceňujú alebo jednoducho zanedbávajú. Mechanici zo siete ProfiAuto Service odhadujú, že až 50 % automobilov jazdí po cestách s poruchami v klimatizačnom systéme. Medzitým môže mať špinavý filter alebo znečistená klimatizácia ďalekosiahle dôsledky. Čo dnes môžeme urobiť, je okrem iného dbať na vnútornú hygienu vo vozidle, vysávanie a čistenie interiéru.
„Hlavnou úlohou kabínového filtra je zachytávať nečistoty zo vzduchu a filtrovať ich skôr, ako prídu do pľúc vodiča a cestujúcich. Upchatý a zanedbaný filter začína hromadiť nečistoty, ktoré neskôr vdychujú vo väčšom množstve, ako je obvyklé. Pravdepodobne nebudeme týmto spôsobom infikovaní vírusom, ale môžeme byť vystavení napríklad hubám, ktoré sú škodlivé pre pľúca a znamenajú ďalšie zbytočné ohrozenie dýchacej sústavy,“ hovorí Jindřich Krejčí, riaditeľ projektu ProfiAuto pre Českú republiku a Slovensko.
V automobiloch je niekedy užitočné použiť pre základnú hygienu činnosť, ktorú všetci bežne robia vo svojich bytoch alebo domoch – vyvetrať. Pomáha to osviežiť a vyčistiť vzduch a účinky sa prejavia okamžite. Dobrým riešením v boji proti vírusom a baktériám je však dekontaminácia ventilačného systému a interiéru ozonizáciou alebo čistením ultrazvukom.
4) Bezpečnosť v servisoch
Pri častejšom používaní automobilu ako dopravného prostriedku sú potrebné aj častejšie opravy. Opravy automobilov sa preto musia rýchlo prispôsobiť novej situácii. Z pohľadu možnej nákazy koronavírusom je veľmi dôležité, aby všetci dodržiavali bezpečnostné postupy týkajúce sa zamedzenia priameho kontaktu medzi sebou, hygienu v servisoch, umývanie rúk a nevyhnutnú dezinfekciu. Distribútori odporúčajú, aby si mechanici objednávali diely a príslušenstvo pomocou svojich autorizovaných online katalógov.
Vodiči v tomto ohľade môžu tiež ovplyvniť svoju bezpečnosť a bezpečnosť mechanikov. „Stále viac autoservisov umožňuje modernú, virtuálnu komunikáciou so zákazníkom, napríklad prostredníctvom aplikácie. Záujemcovia o opravu tak môžu predbežne požiadať online. Pri návšteve servisného miesta by sa mali spýtať mechanika na otázku dezinfekcie vozidla po oprave. Uprednostňovať bezhotovostné platenie alebo v tejto novo vzniknutej situácii netrvať na skúšobnej jazde po oprave, ak to nie je nevyhnutne nutné,“ odporúča ďalej Jindřich Krejčí zo spoločnosti ProfiAuto.