10 zaručených tipov, ako pripraviť auto na jar

Zimné dni sú už za nami a mnoho vodičov netuší, čo všetko je nevyhnutné urobiť pre prípravu svojho vozidla na jar. Odborníci zo spoločnosti ProfiAuto odporúčajú realizovať nasledujúcich 10 nevyhnutných krokov na to, aby bolo vaše auto bezpečne pripravené vyraziť na cesty.

#1 Prevencia je základ

Nie každý vodič dbá na nevyhnutnosť jarných kontrol. Faktom zostáva, že ak ju majitelia vozidiel nerobia pravidelne, môžu sa potom problémy spôsobené nedostatočnou prevenciou sčítať alebo dokonca násobiť. A následná oprava môže byť mnohonásobne drahšia.

#2 Vzduch je čistý

Za to, čo v aute dýchame, vďačíme klimatizácii. Najmenej raz za dva roky ju musíme dať na celkovú údržbu do rúk odborníkov. „Technici v servise vymenia chladivo. Základné ošetrenie je síce možné i pomocou špeciálneho dezinfekčného spreja, ktorý je voľne v predaji, ale dôkladné zneškodnenie všetkých mikroorganizmov docielia vodiči len odborným zásahom v autoservise,“ hovorí Jindřich Krejčí, riaditeľ projektov pre  ČR a SR spoločnosti ProfiAuto.
Dodáva, že pri používaní klimatizácie platí, že by mala byť v chode celý rok. Nielen v lete, ale aj v zimných mesiacoch. Funguje totiž na báze premazávania kompresora. Na jar je preto nutné skontrolovať, či v nej nie je potrebné doplniť olej, aby sa kompresor nezadrel a klimatizácia hladko bežala.

#3 Stierače stierajú

Životnosť stierača je v priemere pol roka a ak sa zdá v poriadku, postačí občasná výmena gumičiek. To vyjde na pár eur. Na ich životnosť majú vplyv náhle zmeny teplôt i dlhšie mrazy. Bez dobre fungujúcich stieračov nevidíme pri daždi na cestu a ohrozujeme nielen seba, ale i ostatných vodičov. Platí, že ich životnosť sa nedá predĺžiť a stáva sa, že je občas potrebné vymeniť celý stierač vrátane ramena. S tým ochotne pomôže práve ProfiAuto Service.

#4 Raz, dva, tri – výmeny filtrov

Olejový filter sa mení súbežne s výmenou oleja. Po najazdení dvadsaťtisíc kilometrov prichádza na rad vzduchový filter. Po zhruba pätnásťtisíc kilometroch si zaslúži pozornosť i filter peľový – na jar totiž zachraňuje pasažierom s alergiami zdravie, pretože bráni peľom prejsť do klimatizácie. Ak ho nemeníme, množia sa plesne.

#5 Ako doma – čisto a útulne

Jarný detox sa netýka len tela, šatníka a upratovania domácnosti. I interiér vášho auta je nutné zvelebiť. Zaschnuté kusy bahna, kamienky, ihličky – všetko musí ísť preč. Spomienky na zimu už na jar nie je potrebné z podrážok umývať. I tento krok je možné pohodlne zveriť do rúk odborníkov, sú ale takí, ktorí strávia hodinku alebo dve na benzínovej pumpe vysávaním svojho auta. Hneď sa hodí skontrolovať, či nevŕzgajú pánty dverí. Ak áno, stačí ich premazať.

#6 Brzdy v kondícii

Jarnou nevyhnutnosťou je aj kontrola brzdového obloženia. ABS bolo v zimnom období veľmi namáhané. Ojazdené doštičky, zvlnené kotúče, špina v senzoroch? V podstate samozrejmosť po zimnej prevádzke. Kontrolu ocenia i tlmiče a ich kryty. Veľmi podceňovanou záležitosťou je i výmena brzdovej kvapaliny.  

#7 Nech sa leskne a nehrdzavie

Čo sa týka umývačky, raz za čas je skutočne potrebné auto umyť poriadne vrátane podvozku a kolies, vysušiť ho a dopriať mu špeciálne prípravky. Zvyšky zimnej brečky a soli musia proste preč. Vďaka tomu nebude auto zbytočne ohrozené koróziou.

#8 Letná rely

Pri výmene pneumatík za letné je dobré nechať odborníkmi ProfiAuto overiť , či nie je nerovnomerne ojazdený ich dezén. Ak áno, je načase nastaviť geometriu. Tá by sa mala kontrolovať aspoň raz ročne a práve jar je ideálna príležitosť na tento úkon. Výmena pneumatík je dôležitou povinnosťou preto, že inak sedia jednotlivé typy (zimné v. letné) na rôznych povrchoch. Nejedna zákruta za dažďa vás potom, zodpovedných vodičov, nemôže nemilo zaskočiť alebo prekvapiť.

#9 Výfuk v poriadku

Keď už budete v servise, máte možnosť kontroly výfukového systému. Niektoré výfuky časom zhrdzavejú a zima v tomto ohľade celý proces len urýchli. Vizuálna kontrola a kontrola tesnosti sú preto na mieste.

#10 Gumové diely nie sú večné

Manžety poloosí, ale napríklad i silentbloky náprav, uloženie stabilizátorov a ďalšie diely z gumy môžu byť po zime vo výrazne horšom stave, než v akom boli ešte na jeseň. Hydraulické silentbloky majú tendenciu začať tiecť, gumové uloženia môžu spôsobovať búchanie a pretrhnutá manžeta nechráni ložiská a poloosi. Následné škody by mohli byť vysoké.

A jeden # TIP navyše

Nahliadnutie do motorového priestoru môže odhaliť poškodené a popraskané remene, ktoré cez zimu dostali zabrať veľkými výkyvmi. Vďaka včasnej výmene starý remeň nepraskne a auto neprestane nabíjať, klimatizovať a posilňovať riadenie. Poškodený klinový remeň sa môže dostať do rozvodu, čo spôsobí okamžité zničenie motora. Náklady u týchto opráv by vás iste nepotešili.