„Grid girls“ na Formule 1 už neuvidíte

Ani pokračovanie kariéry dvojnásobného majstra sveta Fernanda Alonsa, či viaceré technické a športové zmeny nevyvolali pred začiatkom sezóny taký ohlas, ako zrušenie jedného z najtradičnejších symbolov spojených so svetom Formuly 1. Americkí majitelia seriálu nečakane ukončili pôsobenie atraktívnych sexi dievčat, ktoré sprevádzali pilotov pred každým podujatie. Ich zrušenie nadobudlo okamžitú platnosť a tak populárne „grid girls“ nebudú už pri úvodnej Veľkej cene novej sezóny v Melbourne (v nedeľu od 7.00 hod. na Sport2).

Dôvodom „vykázania“ krásnych žien zo štartového roštu boli celospoločenské debaty o sexizme a podľa marketingového šéfa F1 Seana Bratchesa bol tento zvyk v protiklade so spoločenskými normami dnešnej doby. „Nemyslíme si, že táto prax je vhodná pre F1 a jej nových aj starých fanúšikov,“ uviedol Bratches pre oficiálny web f1.com.

Atraktívne ženy boli súčasťou formuly 1 od konca 60. rokov minulého storočia.

Na začiatku bola Japonka
Tradícia takzvaných „grid girls“ pritom siaha až do 60. rokov minulého storočia. Priekopníčkou tohto fenoménu bola modelka a speváčka Rosa Ogawová, ktorú preslávila reklamná kampaň pre japonskú rafinériu Cosmo Oil. Ako prvá prezentovala viacero značiek priamo na pretekoch, k čomu dopomohla aj skutočnosť, že bola vydatá za pilota tímu Toyota, Kawaia Minoru. Prezentovala sa v tradičných šatách a oblečení. Následne si firmy uvedomili marketingovú silu spojenia krásnych žien a najsilnejších motorov a tento koncept sa rýchlo rozšíril najmä do USA a Veľkej Británie. Spojenie bohatstva, rýchlosti a nebezpečenstva s krásnymi ženami prispievalo postupne k zvyšujúcej sa popularite efjednotky po celom svete.

Éra priliehavých materiálov
V priebehu 70. rokov sa výrazne zmenilo dovtedy konzervatívne oblečenie „grid girls“ vo svete F1. Tradičné sviatočné šaty nahradili priliehavé materiály, aby čo najviac zvýraznili ženské telo. Oblečenie z materiálu lycra a čižmy až po kolená sa stali neoficálnou uniformou modeliek pri podujatiach formuly 1. V sedemdesiatych rokoch, keď išlo v pretekoch skutočne o život, boli „grid girls“ poslednými ženami, ktoré piloti pred štartom videli. A po úspešne zvládnutom podujatí zase prvé, ktoré mohli objať. Medzi najväčších sukničkárov a zároveň idolov žien v tom období patril britský majster sveta James Hunt (známy aj z kasového trháku Rivali ako veľký súper Nikiho Laudu). A nejedna z krások na štarte mala skončiť neskôr v jeho, aj v náručí ďalších pilotov šampionátu.


Oblečenie s priliehavého materiálu lycra a vysoké čižmy boli tradičným outfitom v 70.rokoch.

Menej látky, viac kože
V období 60. a 70. rokov išlo v prípade „grid girls“ o pekné ženy v zmysle dobrej postavy, pekných tvárí. Ale stále mali modelky oblečením zahalenú väčšinu tela. Zmenu v tomto prípade priniesli až roky osemdesiate. V nich padli akékoľvek zábrany a platilo jednoduché pravidlo: čím menej látky na tele, tým priaznivejšia odozva. Zároveň už tieto modelky neboli reklamným pútačom konkrétnych značiek, ale tvorili propagáciu jednotlivým okruhom a tímom. A začalo platiť staré známe – nahota/sporo odeté telá žien predávajú. Medzi najodvážnejších priekopníkov tejto odvážnej prezentácia patrila Veľká Británia.


Sporo odeté grid girls sa stali pútačom pre médiá (na snímke Alain Prost).

Brána do šoubiznisu

V ďalšom desaťročí už umožňovalo povolanie krásnej ženy v F1 výrazný štart do sveta šoubiznisu. Dokonalým príkladom je britská modelka Katie Price, ktorá pracovala pre stajňu bývalého pilota F1 a neskôr majiteľa tímu Eddieho Jordana. Odvtedy jej „prischla“ prezývka Jordan. „Motoristické preteky sú veľmi komerčnou investíciou a musíte v nej mať návratnosť svojich investícii. Potrebovali sme sa ukázať,“ spomína na angažovanie sexbomby (a neskôr manželky speváka Petra Andreho) Eddie Jordan. To už sa „jeho“ dievčatá prezentovali aj v plavkách. Okrem Priceovej odštartovali v tejto pozícii ďalšie neskôr slávne modelky Melinda Messengerová a Emma Nobleová.

Ženy nahradia deti
No so sporo odetými kráskami na štarte je od tejto sezóny koniec. Vedenie Formuly 1si v spolupráci s Medzinárodnou automobilovou federáciou (FIA) pravdepodobne zobrali príklad z futbalu. Od nedeľnej Veľkej ceny Austrálie totiž budú elitných pilotov v čele s obhajcom titulu Lewisom Hamiltonom sprevádzať na štarte nádejní automobiloví pretekári. Deti budú vyberať národné motoristické federácie krajiny, v ktorých sa Veľká cena uskutoční. Miesta im majú byť prideľované ako odmena za výsledky v juniorských pretekoch, prípadne sa majú žrebovať. „Pre nich, ale aj ich rodiny to bude nezabudnuteľný zážitok. Inšpirácia, aby ďalej pretekali, trénovali a učili sa,“ povedal šéf marketingu F1 Bratches.
Od novej sezóny nahradia sexi krásavice na štartovom rošte mladí, talentovaní pretekári.